Saturday 12 April 2008

כשרבין פגש את זאפה

אני משוגע על שירים שיש בהם דיסוננס חריף בין מילים למוזיקה. כבר דיווחתי לכם לא מזמן על ה-Polkadot cadaver המעולים והנה דוגמא שתמחיש הן את כוונתי בתחילת המשפט והן את האיכות המוזיקלית של החבר'ה הללו. לשיר קוראיםChloroform girl ואני אתן לכם להבין מדוע בעצמכם.

ככר רבין הפכה לככר זונה הנותנת עצמה לכל דכפין. אין לי מושג כמה כסף העיריה מקבלת על השימוש בשטח, אבל לפי תדירות האירועים המגוחכים המתרחשים בה כל שני וחמישי כנראה מדובר בסכום נאה. לא ירחק היום ועמותת ה-CF הישראלית תניח במרכז הככר גיגית ענק של ליחה ממאה אלף חולים. יומיים לאחר מכן ארגון האמהות החד-הוריות יקים ג'ימבורי בגובה שלוש קומות ואת השבוע יחתום כנס בוגרי טירונות הנדסה קרבית 2002 שירימו את מבנה העיריה באותות ומופתים השמיימה. לפני כל אירוע שכזה משאיות חוסמות את הגישה לככר שלושה ימים מראש וכל מי שגר ליד הככר ורוצה לחצותה מחויב לעבור שלוש בדיקות בטחוניות ופשפוש מטלטלין אגרסיבי. מה רע בגן החשמל או בככר דיזנגוף המכוערת ממילא? הנה תמונה שתמחיש לכם כמה מגעיל כל האירוע הזה: השבוע, מסתבר, ציינו בככר את שנת פולין-ישראל וכמובן שהדרך הטובה ביותר לציין זאת היא על ידי הקרנת ציורים של ילדים בני שלוש מלבוב על בנין העיריה. בככר היתה קונסטרוקציה מזעזעת שכללה שלד מתכת שנעטף בסרטי משטרה עם הכיתוב ישראל-פולין עליהם. קצרה היריעה מלתאר כמה הסיטואציה מטופשת.

היה לי העונג המפוקפק מאד לפקוד את הזאפה קפה הערב. שמתי פעמי אל עבר המקום היות וגיאחה תקלט שם וחשבתי לנצל ההזדמנות ולפגוש את הברנש פנים אל פנים לראשונה. הבחור סבל בעליל היות וסאת המקום גדשה פלצנות: הוא תקלט בווליום שגם כלבים חדי שמע היו צריכים מגבר בכדי לאתר ונאלץ לבצע סלטות ושמיניות בכדי לרצות את טעמם המשתנה תדיר (אבל על מנעד בלתי ניתן לכימות ותיאור) של בעלי המקום. תהיתי מדוע שם גיאחה את נפשו בכפו ונכנס לעסקה כלשהי עם הקונגלומרט הנוראי הזה הנקרא זאפה (שזה בכלל פשע וצריך להודיע ליורשיו של המלחין הגאון כי מורשתו מוזנת על ידי יאפים תל אביבים דביקים) והוא נאלץ להודות שקידום מכירות הובילו לעסקה מפוקפקת זו. אני מאחל לגיאחה הצלחה רבה עם הלייבל שלו ושלעולם לא יצטרך עוד לסבול ערבים שכאלו

Friday 11 April 2008

חיות שמתחילות ב-ק', וגם להקה כזו

הגיע הזמן לגלרית קואלה קטנה. אז יש לנו את מנענע האיברים, את העטלף הפג, הלבקן, טרמפולאמא. ואחרי כל החמידות הזו, תכירו את המכרסם הגדול בעולם.

ה-Tiger lilies חוזרים עם אלבום פאנק קברט חדש שישמח מאד הן את הותיקן ורשימת שבעת החטאים המגוחכת החדשה שלו והן את טים ברטון (אותי הוא בוודאות לא שימח). אדום רוסי היא בחורה ממדריד עם קול שמזכיר מאד את הופ סנדובל ועכשיו היא מוציאה אלבום חדש.

South San Gabriel מוציאים ספליט חדש עם... Centromatic, שזה כמו להוציא ספליט עם עצמך. ליידיטרון משיקים חדש ביוני, אבל מי אנחנו שנחכה? טייפ השבדים חובקים אלבום זכר חדש שיצא רשמית במאי ויציג לעולם את הסיבוב הבא שסיבובי הכפתורים וציוצי המחשבים שלהם. משייטי הנתיב השמאלי מוציאים אלבום של רוק נוטף בלוז מלוכלך ומגורען.

קויל, ענקי האינדסטריאל-פולק משנות השמונים, חוזרים באלבום חדש ונוצץ.

Thursday 10 April 2008

קופים ממעמד חברתי נמוך מעדיפים קוקאין על פני מזון – שיעור במדע מתאכזר

מקוקים ארוכי-זנב, כמו פרימטים לא-אנושיים רבים אחרים, חיים במבנה חברתי מרובד וקשיח שבו הסדר וההיררכיה נקבעים ונשמרים על ידי קרבות פיזים אלימים ומחוות גופניות קבועות. מחקר חדש שנערך באוניברסיטת וויק פורסט אשר הוצג במהלך הכנס השנתי של ביולוגיה ניסויית שנערך בתחילת אפריל בסן דייגו חשף שמונה זכרי מקוק דומיננטים וכנועים לסיטואציות עקה שונות ובדק את התנהגותם. במהלך הניסוי הראשון כל קוף נלקח מכלוב הבית הרגיל שלו והוכנס לכלוב המוקף בארבעה כלובים אחרים, בכל כלוב שכזה זכר בלתי מוכר. באופן זה לקוף הנבדק היה קשר עין עם הארבעה האחרים אולם אלו לא יכלו לפגוע בו פיזית. באמצעות סריקות PET החוקרים גילו כי אזורים שונים של המוח הופעלו בתגובה לפרוצדורה הניסויית הזו בקרב קופים דומיננטים לעומת קופים כנועים. החוקרים מדווחים כי עוד במצב הרגיל ובסביבה המוכרת להם הקופים הכנועים הראו פעילות מוגברת של אזורי המוח המעורבים בלחץ, תגובה רגשית ועיבוד מידע חברתי וזאת בהשוואה לפעילות המוגבלת יותר שאפיינה את הקופים הדומיננטיים. מצב זה התהפך במהלך הניסוי עצמו. בניסוי השני, לאחר ארבעים דקות בכלוב הניסוי, לקופים ניתנה בחירה חופשית בין מזון לבין קוקאין. החוקרים מדווחים כי הקופים הכנועים התאפיינו בצריכת קוקאין מוגברת מזו של הקופים הדומיננטים.

עכשיו עולה השאלה למה מישהו יחשוף קופים אומללים לצריכה של קוקאין? זוהי דוגמה אחת מני רבות לשיקול הדעת המוטעה של כמות אינסופית של חוקרים בתחומים כמו פסיכולוגיה, פרמקולוגיה ועוד ענפי רפואה אחרים. המבנה החברתי של מקוקים ושל בני אדם שונה באופן קיצוני, כך שהסקה מהתנהגות של מקוק ארוך זנב לא רק שאינה מבוססת מבחינה פילוסופית, אלא גם מבחינה מתודולוגית, ביולוגית וקוגניטיבית. אמנם יאמר לזכותו של המחקר הנוכחי שלקופים לא נפתחה הגולגולת והוצמו להן אלקטרודות לראש, אבל זה כמובן בטל בשישים. הזנית הפרוצדורה המדעית על חשבונן של חיות אומללות רק בגלל אקלים אקדמי שבו כסף נשפך כמו מים על כל דבר שזז אינו מצדיק התנהגות לא-מוסרית. שיעור בלתי הגיוני בעליל של הניסויים בבעלי חיים נטול כל ביסוס מדעי אמיתי והוא רק חושף את הצביעות של החברה הן ביחסה לחיות אחרות והן ביחסה לפרטים החלשים שבה.

אני בעד ניסוים עם בעלי חיים ולא ניסוים בבעלי חיים. אנחנו יכולים ללמוד שיעורים מאלפים ומרחיבי אופקים מהתבוננות מדוקדקת בהתנהגותם של בעלי חיים וכל זאת מבלי לפגוע בהם כלל ועיקר. שיעורים אלו ילמדו אותנו הן אודות עולם החי שסביבנו והן, גם באנלוגיה וגם באופן פילוגנטי, אודותינו. הסוגיה של ניסויים פרמקולוגיים סבוכה יותר, ולא בגלל הטיעון האתי, אלא בגלל שאנשים לא מוכנים לקבל את העובדה הפשוטה שתוצאות טובות יותר מתקבלות על ידי ניסויים בבני-אדם: הרי בכל מקרה אף תרופה לא מאושרת לשימוש לפני שהיא עברה ניסוי קליני בבני-אדם, אז למה צריך לעבור את כל שלב ההתעללות בחיות לפני כן? יש היום מודלים ממוחשבים יעילים מאד שיכולים להעריך את רעילותם של חומרים חדשים ואפשר להשתמש בטכנולוגיות מעבדה רבות מאד. המציאות היא ששיטות כאלו יגזלו עבודה של רבבות מדענים ויצמצמו באופן ניכר את כמות הכסף שמסתובבת בתעשייה ואלה כבר אינטרסים שיש אנשים שיגנו עליהם בגופם (גופותיהן של חיות למעשה).

אנחנו לא צריכים עוד ניסוי בקופים בכדי להבין מדוע אנשים צורכים קוקאין. אנחנו כן צריכים עוד ניסויים בבני-אדם בכדי להבין מדוע אנחנו ממשיכים לבצע ניסויים בחיות.

ואם כבר בניסויים בבעלי חיים עסקינן אז הנה מגיעים המצטדקים ומתבכיינים בפרהסיה. צוות העורכים של כתב העת Biological Psychiatry יוצא במאמר מתלהם כנגד הפעולות ה"טרוריסטיות" של ארגוני זכויות בעלי-חיים המכוונות לפגוע במעבדות בהן מצבעים ניסויים שכאלו. על המאמר חתומים לא פחות מ-87 (!) חוקרים (זה נחשב בתור מאמר בר ציטוט שאפשר להוסיף לקרדיט האקדמי?). החוקרים לא מסתפקים בדמוניזציה של "פעולות הטרור הנפשעות" ומנצלים את הפלטפורמה (שלא ניתנה להם כמובן, אלא נלקחה בכוח) לחיזוק הטיעון בעד ניסויים בבעלי חיים. כמובן שמדובר במסמך מלא פאתוס שמכוון נמוך מאד, מה שמפתיע מאד בהתחשב בעובדה שמדובר בכתב עת מדעי שבינו לבין רגש אין כל קשר. מדהים בעיני האופן הציני בו מדענים צבועים עושים שימוש לסירוגין בטיעונים לוגיים ואמוציונליים בכדי לקדם את ההתעללות הממוסדת בחיות חסרות ישע ובה בעת תוקפים את מתנגדיהם על שימוש זהה באותם כלים דמגוגיים.

שימו לב לציטוטים הבאים:

"Primate mental health researchers are working diligently to alleviate human suffering, while carefully following stringent protocols designed to fully and ethically protect and care for these animals"

“ … these so-called ‘activists’ are willingly harming humans in their misguided attempts to prevent animal research.

אני מתנגד נחרצות למגמה החדשה של ארגונים כמו ה-ALF של פגיעה פיזית ישירה בחוקרים ולא במעבדות. זה צעד מטומטם עם תועלת אפסית לעומת נזק אינסופי. אני בהחלט בעד הפסקה של ניסויים פולשניים הפוגעים בבריאותן – הפיזית והנפשית - של חיות, אבל לא במחיר של פגיעה בבני-אדם (שכן גם הם סוג של חיות, פחות פרווה ופחות נחמדים, אבל דיינו)

Krystal, J.H. et al. It is time to take a stand for medical research and against terrorism. Biological Psychiatry. 63 (8)

Wednesday 9 April 2008

קצת בריטים וקצת אמריקאים

הסאונד הרחב של Sian Alice group הבריטים מוצא בית חם ב-Social registry ומן הראוי שימצא אוזן קשבת גם אצלכם. שעה של מוזיקה מגוונת שלפחות יחלקה יצליח לשמח אתכם, גם אם פיצ'פורק נתנו להם ציון גבוה.

אם ממש בא לכם על האזנה קשה אז ת'רסטון מור, הגיטריסט האגדי של סוניק יות', ממשיך בפועלו ארוך הימים של שאיבת צלילים צורמים וקשוחים מהגרזן החשמלי שלו. שני קטעים מעל עשרים דקות ועוד קצרצר של 3. תמיד מעניין, גם אם לא תמיד מתגמל.

ברייטון הפכה בתקופה האחרונה למקום מעניין במוזיקה הבריטית, כנראה שהשמש והעדר הגשם היחסי הופכים את ברייטון למקום שמח. זה מסביר איך בייבי צ'רלס יכולה לעשות פאנק וסול שכזה שם.

זה בטח ישמח מישהו: מרק קוזלק מוציא אלבום חדש אותו ניתן להשיג אך ורק באמצעות רכישה של ספר ובו שירים של קוזלק וצובעי הבית האדום. הדיסק מכיל גרסאות נדירות וביצועים חיים ובועטים משיריו של זה מהעשור האחרון והוא יצא לראשונה ב-2002 בפורטוגל.

Tuesday 8 April 2008

Pump pump pump

ואלו החדשות הכי טובות ששמעתי הרבה מאד זמן. Bionic Jive, הרכב הראפ-מטאל הכי טוב שאי פעם היה הוציא אלבום חדש ב-2007. למה זה מרעיש? כי בערך ב-2004 היה די ברור שהם קיפלו את הבסטה וזרקו את המפתחות לבאר ומאז הפסקתי לעקוב. והנה, כך פתאום ביום בהיר, צונח לו כזלזל האלבום Passion over politics. ועל זה אמרו כבר רן וסטימפי: חפי, חפי, שוי, שוי. (עדכון: לא חפי ולא שוי! את רן וסטימפי אפשר להחליף בתגובה הקלאסית של ארצ'י באנקר. איזו אכזבה.....)

אי אפשר להתמודד עם שם כה מוצלח ללהקה: Polkadot cadaver. וברור גם איזו מוזיקה הם עושים: השילוב הטבעי בין מטאל לבוסה פופ. הלהקה קמה על חורבותיה של Dog fashion disco. הרבה להקות ניסו לחקות את האדון באנגל וספורות ביותר הצליחו. מזה אני רוצה שניים בפיתה (עוד יציאה של 2007)

והנה להקת ראפ-מטאל מעכו שגיליתי רק היום. הם נקראים שיטי סיטי ולא משנה אם אתם אוהבים את המוזיקה או לא, מסמך מוזיקלי כזה המתעד את החיים של נוער (רוסי) בפריפריה לא מוצאים הרבה במוזיקה הישראלית. הם חתמו בהיי פייבר והוציאו אלבום הנקרא תרבות הפארקים ב-2007

תראו מי נזכר להוציא אלבום חדש – ג'יימס! אח, תחייתן של שנות השמונים...

והנה מתיחת האחד באפריל של צוות הטבע של הבי.בי.סי.

הפופ של בית הבובות של וונגוט (הם מתחכמים כבר בשם) כל כך יפה שלא פלא שהדיסק היה מועמד לפרס על העיצוב המדהים שלו (תעיפו פה מבט). הדיסק יצא עצמאית בכולה 500 חתיכות דרךCD baby בסוף 2007. הם באים מהעיר האהובה עלי בעולם (ונקובר) כך שאני לא ממש מופתע. הדיסק הזה הוא גם דוגמא טובה לבעייתיות שבסיכומי שנה: היות ואני ממשיך לגלות עדיין דברים שיצאו ב-2007, איך אפשר ברצינות להתייחס לסיכום שנערך בדצמבר? לעניות דעתי סיכום שנה צריך להתבצע לא יוקדם מחצי שנה לאחר תום השנה המסוכמת.

ובפינת הגרמנית להיום: החדש של אלן אליין המרדימה יוצא רק עוד חודש וחצי, אבל כבר נע ונד לו בבלוגוספירה. גם החדש של בוקה שייד יוצא רק בסוף מאי, אבל כבר שוחרר לרשת. גם אם הם לא מפילים באלבום החדש, הם לבטח לא מעייפים כמו הגברת אליין

Monday 7 April 2008

אחי, גיבורי הבלוגוספירה

והנה בלוג חדש של אקספרימנטל ואוונגרד המעוטר בשלל אלבומי מופת של הז'אנר. בשביל להבין במה עסקינן, תתחילו עם האלבומים של דייויד שיי. והנה בלוג אחר ששולף כל מיני אוצרות מן העבר הלא כל כך רחוק ועם טיפה פחות מאמץ הקשבתי מהבלוג הקדום.

פאזי טי.וי., של האגרגטור המעולה באותו שם, העלה וידאו של הופעה שלמה של לורה מרלינג הנהדרת. גיאחה, תהנה.

זה הזמן להזכיר שהדאב טריו מגיעים לשתי הופעות בלבונטין 7 בתחילת מאי (8 ו-9) לחגוג את יציאת החדש שלהם. למי שלא מכיר, מדובר בהרכב אינסטרומנטלי שנותן בראש ללא רחמים ומתהדר – באוזני – במתופף מטאל הכי בנ"ז שיש. לאור העובדה שפאטון פיתח יחסי אהבה עם ארצנו הקטנטונת לרגל חגיגות ה-60 נותר רק לקוות שהוא יקפוץ לביקור וישיר אתם את אחד מהקטעים שהם עשו ביחד, שניהם אימתניים ביותר (הרי הם חתומים בלייבל שלו ככלות הכל). ואם כבר במשאלות לב אנו הופכים, אז אולי גם גיפט אוף גאב יבוא להופעה?

על חיות ועל מוזיקה

על חיות:

פלוקה ממשיכה לגדול ומתרגלת למים.

והנה סיפור מדהים על האריה כריסטיאן וצמד הבריטים שגידל אותו. זה ממש לא משנה אם מישהו עשה פה עריכת וידאו והאם זוהי בדיה או לא: הסיפור לכשעצמו מרגש, משמח ופשוט מדהים. ואם כבר בחיות מדהימות עסקינן, הרי שזה הזמן להזכר באלכס זצ"ל: התוכי האפור הגאון של איירין פפרברג. אלכס ידע כמאתיים מילים, ידע לספור ובכלל היה חכם בצורה נדירה. באופן בלתי מוסבר הוא נפטר לפני כחצי שנה. כמו כן, תעיפו מבט בביצועים הבלתי נתפסים של השימפנז איומי: הוא יותר טוב מבני אדם במשימה הזו!

ועל מוזיקה:

אלקס וסאם הם צמד מקליפורניה שעושה פופ פשוט ומלטף תנוכים (הורדות פה). התפוחים בסטריאו מוציאים אלבום חדש מלא בי-סיידס וקטעים נדירים. Neva dinova, הרכב הפולק-אמריקנה מנברסקה, שחתום על אחד הקטעים השקטים היפים ביותר של העשור האחרון (dances fantastic), מוציא אלבום חדש מחר. אפראט מוציאים אלבום כפול חדש ולא ממש מחדש: הדיסק הראשון הוא רימיקסים שלהם לאחרים והשני הוא אחרים ממקססים אותם (אותו לצורך העניין). ואם כבר באלקטרוניקה עסקינן, הרי שגם סטיירופום מתהדרים בחדש. ינס קרליוס הנורבגי נשמע כמו הכלאה בין ניק דרייק למורגן פישר, מינוס האקספרימנטל שמאפיין את האחרון. אריק אוריש, אמביינטיסט איטלקי מצהיר כי האלבום החדש שלו הוא uneasy listening (לחובבי רפטטיביות). קופי האדם והאנדרואידים, הרכב אלקטרוק ניו-יורקי מוציא חדש עם כמה יציאות טובות.

ג'ון דלבק, אחד ממפיקי הטכנו האהובים עלי ויוצר פורה ביותר, משחרר עוד אחד חדש. לשבדי הקטן הזה יש חוש מיוחד ביותר להרכבה של ביטים. אני ממליץ בחום, אם כי החדש לא מוצלח כמו הקודמים.

Sunday 6 April 2008

שרלטנים ופדופילים

גם השרלטנז מצטרפים לרשימה הולכת ומתארכת של להקות המציאות את אלבומיהן החדשים חינם אין כסף לפני השקת הדיסק עצמו. אלבומם העשירי יצא באמצע מאי אבל הוא ניתן להורדה חינמית כבר מתחילת מרץ באתר הלהקה.

והנה קצת IDM פולני מבטיח: An on bast הוציאו אי.פי. בפברואר.

דיאמנדה גלאס האימתנית שבה עם אלבום חדש במיוט.

החיבה שלי לצרפתים מוגבלת ביותר, לבטח בכל הנוגע לשנסוניירים (די להזכר במוריס שבלייה מהדס לו על גבולות הפדופיליה בכדי להבין למה אני מתכוון). יחד עם זאת, הפופ הסכריני הצרפתי זוכה לעדנה במחוזות ה"אינדי" בעולם ובארץ. אי לכך חשבתי לחלוק עמכם את העובדה שפוני אקספרס מוציאים אלבום חדש.

וקצת מחקרים לא הזיקו לאף אחד (חוץ מלחיות)

האם יש צורך להרבות בשתיית מים

סקירת ספרות חדשה המופיעה באתר של כתב העת Journal of the American Society of Nephrology מעידה כי אין הרבה אמת בהמלצה האקסיומטית לשתות שני ליטר מים ביום. צמד נפרולוגים מאוניברסיטת פנסילבניה יצא לבדוק האם צריכה של כמויות גדולות של מים טומנת בחובה רק יתרונות או שמא היא עלולה להיות גם מלווה בתופעות לוואי והאם ישנם ממצאים מחקרים לגבות טענות שכאלו. שני הרופאים התמקדו במחקרים שבדקו את הקשר שבין מים ופעילות כליות וסילוק רעלים. החוקרים טוענים כי העדויות המדעיות היחידות בנוגע לעידוד צריכת מים קיימות רק עבור ספורטאים, אנשים הגרים באזורים חמים ויבשים או אנשים עם מחלות ספציפיות. יתרה מזאת: שני החוקרים לא הצליחו למצוא ולא מאמר בודד ובו מופיעה באופן מפורש הכמות של שני ליטר מים. במאמר החדש טוענים הכותבים כי שתיית מים אינה מסייעת באופן מיוחד לפעילות הכליה. החוקרים גם התמקדו בשאלה האם שתייה מרובה של מים יוצרת תחושת שובע והם מדווחים כי הם לא נתקלו בניסוי ריגורוזי מספיק שיענה על השאלה באופן ראוי. מה עוד מצאו החוקרים? למים אין קשר למניעת או הפגת כאבי ראש, ואין להם כל השפעה על מראה העור. בשורה התחתונה, אין ממצאים לא לכאן ולא לכאן, פשוט כי איכות המחקרים שעסקו בסוגיה לא היתה מהגבוהות. מה כן יוצא מהמאמר? ובכן, שני הרופאים טוענים כי מהמחקרים עולה בבירור כי שתיה מהירה גורמת לאיבוד חלק ניכר מהמים וזאת לעומת שתיה איטית המשמרת את מרבית הכמות בגוף.

Negoianu, D. and Goldfarb, S. 2008. Just add water. Journal of the American Society of Nephrology. 0.1681/ASN.2008030274

סרטן: במקום לתקוף, להגן

כידוע, הבעיה המרכזית של טיפולים נגד סרטן היא חוסר המיקוד שלהם: הקרנות וכימותרפיה מזיקות לרקמות בריאות בדיוק באותה מידה שהן מזיקות לרקמה הסרטנית. במשך שנים ארוכות מנסים חוקרי סרטן רבים לפתח שיטות שיאפשרו טיפול נקודתי רק בתאים הסרטניים וכעת מחקר חדש מתאר שיטה נסיונית לטיפול בסרטן, לפיה במקביל לתקיפת הגידול הסרטני מתבצעת גם הגנה על התאים הבריאים. במאמר המופיע בכתב העת המדעי המוביל PNAS טוענים חוקרים מארה"ב ואיטליה, כי צום בן יומיים לפני תחילתו של טיפול כימותרפי מגינה על התאים הבריאים ומגבירה את יעילותו של הטיפול. החוקרים חשפו קבוצות שונות של עכברים למינונים גבוהים מאד של כימותרפיה כשהקבוצות נבדלות זו מזו במשך הצום שקדם לטיפול, והחוקרים מדווחים כי רק העכברים שצמו יומיים לפני שרדו יפה בעוד בקבוצות האחרות היו שיעורי תמותה גבוהים ביותר והשורדים סבלו מבעיות משקל. ממצאים אלו גובו גם בתוצאות שהתקבלו מניסויים בתרביות תאים אנושיים. החוקרים משערים כי הצום חושף הבדלים בין תא בריא לתא סרטני על סמך עמידות התא לעקות שונות ובניסוים אותם הם ערכו הם מצאו הבדלי שרידות של עד פי חמישה. היה וממצאים אלו יאוששו גם במהלך ניסויים קליניים בנני-אדם, הרי שניתן יהיה לחוף בעתיד חולי סרטן למינונים גבוהים ויעילים יותר של כימותרפיה וזאת מבלי לגרום נזק לתאים הבריאים. החוקרים טוענים כי הם הצליחו ליצר מודל במשרים המביא להגברת יעילות הכימותרפיה פי אלף. אם ביונקים הם יצליחו לייצר שיפור של אפילו פי עשרה בלבד, הרי שעולם הכימותרפיה ישתנה לא הכר.

Raffaghello, L. et al. 2008. Starvation-dependent differential stress resistance protects normal but not cancer cells against high-dose chemotherapy. PNAS. 10.1073/pnas.0708100105

על חלוקת העבודה בבית – אז והיום

מחקר חדש ממסדרונות אוניברסיטת מישיגן טוען כי בעלים מייצרים בממוצע לנשותיהם עוד שבע שעות עבודת בית, לעומת המצב שקדם לנישואים. באופן לא מפתיע, גברים נהנים מחסכון ממוצע של שעת עבודת בית שבועית הודות לנשותיהם. הנתונים מבוססים על פרויקט אמריקאי פדרלי שהחל ב-1968 בו זוגות התבקשו לתעד ביומן את מהלך יומם. עבודות שנכללו במחקר היו פעולות כמו בישול ונקיון, בעוד שפעילויות שנשארו בחוץ היו גינון, תיקונים ושטיפת המכונית (למה השאירו בחוץ את הדברים שהם בעליל זכריים?). צוות הכלכלנים התבסס על למעלה מאלפיים דיווחים שכאלו בבואו לגבש את המסקנה (שכנראה ברורה באופן טבעי לרובנו) שנישואין יוצרים חלוקת עבודה מגדרית ברורה, וזו אינה פועלת לטובת האישה. המגמה היא שלרוב הגברים עובדים מחוץ לבית והנשים אחראיות לעבודות בתוכו. פער זה הולך וגדל כאשר זאטוטים נכנסים לתמונה. כמו כן, נשים בשנות העשרים והשלושים לחייהן מבצעות את כמות העבודה המינימלית ביותר (12 שעות שבועיות) בעוד שנשים בשנות השישים והשבעים שלהן ביצעו את הרוב (21 שעות). אותה מגמה של ביצוע יותר עבודות עם העליה בגיל נצפתה גם בקרב גברים, אם כי עדיין רווקים ביצעו יותר עבודות בית מכל גבר נשוי בכל קבוצת גיל שהיא. יחד עם זאת, החוקרים מדווחים כי מאז 1976 ישנה ירידה ניכרת בכמות הזמן אותה מבלה האישה האמריקאית בעבודות בית וזאת במקביל לעליה בכמות העבודה בבית מצד הגבר: באותה שנה נשים עבדו בממוצע 26 שעות וגברים 6 וכיום נשים עומדות על 17 וגברים על 13. החוקרים התמקדו במהלך המחקר גם בעשור האחרון של הניסוי (עד 2005) ובזוגות בשנות העשרים לחייהם במטרה להשוות את הנישואים המודרניים לרווקות. הם מדווחים כי שני המינים ביצעו יותר עבודות בית בהשוואה לתקופת הרווקות שלהם, מה שמעיד כי המגמה שאפיינה את העשורים הקודמים הולכת ונעלמת.