Saturday 19 April 2008

מוזיקה לחג

ועוד הרכב קנדי טעים ונעים שעושה פופ קריר וצונן הוא הלבבות המנצחים של לורה פיק. מפיק ההיפ הופ TeV 95 משחרר אלבומים בחינם והם אפילו עושים נעים באוזן בחלקי הפאנק-סול שבהם. פורט אובראיין אמנם הוציאו את אלבומם שנה שעברה אבל הם עדיין מחממים את הלב והאוזן התיכונה.

כמה מהשמות הגדולים של האינדי מוציאים חדשים: עשה, צור, אמור חשוב הקנדים מוציאים אלבום עם קטעים חדשים לצד קטעים מהופעות חיות. ווינדזור לדרבי יוציאו עוד חודש את החדש שלהם. ליריקס בורן חובק גם הוא חדש בלייבל המוערך אנטי.

אף פעם לא אהבתי את הביץ' בויז ועוד פחות את הלהקות שהושפעו מהם. יחד עם זאת, סביר להניח שרבים מכם ישמחו לדעת שאלבום הבכורה של The explorers club יצא במהלך מאי.

לפעמים בחירת שם עלולה להתגלות כאומללה מאד. כזה הוא המקרה של אנדראס סודרטסטרום השבדי. הברנש עושה מוזיקה אקוסטית שקטה ומלנכולית. אז ברור שהוא יקרא לעצמו בשם ההולם Ass...

והנה התחכמות שמיועדת בעיקרה לגיאחה, אבל תשמח גם אחרים. האלבום יצא כבר ב-2007. וזו התחכמות ברמה אחרת: מסתבר שיש להקה שנקראת Uh huh her (אם קשר מקרי במקרה הטוב לפי ג'יי).

Thursday 17 April 2008

דאגמר קראוזה

לפני כמה פוסטים סיפרתי לכם על פיירו הסהרורי של שנברג והיום אספר לכם על זמרת גרמניה שמושפעת מיצירה זו באופן ברור. דאגמר קראוזה היא אחד מהקולות הייחודיים והמוכרים ביותר של הסוגה המוזיקלית הקרויה RIO. היא היתה מעורבת בשלוש מהלהקות המשפיעות ביותר של שלהי שנות השבעים והשמונים: הנרי קאו, ארט ברז והחביבה עלי – סלפ הפי, והיא אחת המבצעות המעניינות ביותר לשירי ברכט ואייזלר. ב-1998 היא הוציאה אלבום יחד עם מרי גוייט שבו כל הקטעים מבוססים על יצירות קלאסיות עליהן מולבשים טקסטים המוקראים בסגנון השירה-דיבור של שנברג. תקופה ארוכה מאד לא נהניתי כך מאלבום ריו/רקומנדד, אז עכשיו תורכם, הנה הוא להורדה.

נ.ב. הסיבה היחידה שאני נמנע מכתיבת שמות באנגלית היא כי לבלוגר יש ממשק ממש מחריד שהופך גם את כיוון המילה וגם כיוון הפיסקה. אני לא ממש שמח לעשות כמנהג שוש עטרי בשנות השמונים. אחרי קרוב לשלושים שנה של גיור תוכנות ניתן היה לצפות למינימום של המינימום מענקית טכנולוגיה שאמורה להוביל את עולם האינטרנט, לא?

כשרוסי מציל את המצב

הנה חדשות מצוינות: שני ספרים של הסופר המעולה ביותר שמחזיק כיום בקולמוס או מקליד למחשב נמצאים בשלבים מתקדמים של הפקה קולנועית. טוני פמברטון מביא את מכונת היריה מחימר של ויקטור פלווין לקולנוע בסרט שאמור לצאת מתישהו השנה בגרמניה. ויקטור גינזבורג עיבד את ספרו של פלווין דור הפי לסרט שיצא לאקרנים הרוסיים בינואר שנה הבאה. אני מחכה בכסיסת ציפורנים.

הלייבל המעולה אד נויזיאם מוציא אלבום חדש של מד אי.פי., אלבום מלא בהיפ-הופ מופשט ונסיוני שנוגע גם בקלאסי. מכל טוב הארץ ורחוק שנות אור מההיפ-הופ המסחרי. עכשיו רק נותר לחכות לשילוב פעולה בינו לבין הכוכב האמיתי של הלייבל, אנדיוזר, ואז נזכה לאלבום ממיס הרים ומנפח גאיות.

הסיפור הזה חורג מכל דמיון.

שבוע מוזיקלי מזעזע עובר על כוחותינו. הנה מקבץ של הדברים המועטים שהצליחו בכל זאת להרים ראש מעל לביצה הדלוחה והמים העכורים. בורקו (ביורן קריסטינסון) האיסלנדי מוציא אלבום חדש במור מיוזיק וזה די אומר מה הוא מנגן. וואי אוק עושים פופ שקט ורך מספיק טוב בכדי להוציא אלבום במרג'. הוויפיז מביאים קרני שמש קטנות וסכריניות מקליפורניה בעוד מרלה הנסן מביאה מברוקלין קצת סינגר-סונגרייטר. ג'ק והאפוסטרוף הם אירים שבחרו להוציא את אלבום הבכורה שלהם בלייבל תאילנדי ועל הדרך עוד יצא להם קליפ יפה.

Tuesday 15 April 2008

משחקי שעשוע ארה"ב

רבות נכתב אודות משחקי שעשוע של הנקה. הנקה מוכר לקהל המקומי בעיקר בגלל מחבואים מ-2005, כנראה החריג ביותר מבין סרטיו. חריגות זו היא שאפשרה את הצלחתו הרבה, שכן הנוף ההנקאי הרגיל קשה מאד לעיכול, בייחוד בארץ. הנקה הוא בעיקר במאי מתריס, כזה הכופה על הצופה להיות פעיל ולקחת חלק של ממש בשיח האומנותי. נקודת המוצא התמידית של הנקה היא האלימות, המעשה הכוחני, והברוטליות הבנאלית. זו בחירה מודעת עליה הוא מגן בתוקף, הן היות והיא מאפשרת לו לייצר התרסה יעילה והן בשל העצמה הנרטיבית שבה (במקרים הקיצוניים ביותר, דוגמת היבשת השביעית, הנרטיב הזה הוא כל שמחזיק את העלילה הכחושה של הסרט עצמו). על השלד הזה הנקה בונה, לרוב, מעט מאד, שכן הוא מעדיף – במוצהר - לתת לדמויות שלו בעיקר סימיני שאלה, סימני שאלה אשר יכריחו את הצופה למלא את החסר בכדי לענות עליהן (במקרה של היבשת השביעית הצופה היה צריך להשלים בעצמו במהלך רוב הסרט אפילו את הנוכחות הפיזית של הדמויות היות ורוב הסרט מראה את ה"גיבורים" מהצוואר ומטה), והנקה רוצה שהצופה יטול על עצמו את התפקיד הזה ולכן משאיר את הסרטים שלו פתוחים, הן מבחינה עלילתית והן מבחינת בניית הדמויות.

כשיצא מחבואים בארץ הרוב המוחץ של הביקורות טען כי מדובר בביקורת על הבורגנות הזעירה. ביקורת זו נכונה יותר במקרה של החבל של היצ'קוק, אשר עסק גם הוא בחופש הניסיוני שנוטלים לעצמם בני טובים ובאצטלה האינטלקטואלית המצדיקה בעיניהם רצח אגבי. להבדיל מהיצ'קוק, הנקה לא מחפש צידוק פילוסופי, פסיכולוגי או סוציולוגי. הנקה רואה באקט האלים, ברצח, את אבן הפינה של התרבות שלנו, האמצעי העוזר לחשוף את העומד בבסיסה. הנקה חי ויוצר כיום באוסטריה ובגרמניה, אבל זה לחלוטין לא משנה, שכן הארגומנט עומד בעינו גם התקופות אחרות. זה אמנם מזמין מאד לגרור את כל הדיון הבורגני-קפיטליסטי ופוסט סטרוקטורלי פנימה, אבל זה לפי דעתי חוטא למטרה. יתרה מזאת, לא נראה לי שזהו סוג האקטיביזם שמחפש הנקה אצל הצופים שלו. אפשר לדבר על קומודיפיקציה של רצח, אפשר לדבר על הרצון להפרטתו חזרה של האקט הכוחני בתרבות אשר הלאימה אותו ומסרה את המונופול על אלימות למדינה ואפשר גם לדבר על האלימות המזעזעת ביומיומיותה כתוצאה הכרחית של קפיטליזם ועיור אגרסיביים. הסרטים של הנקה בהחלט משמשים מצע נוח לדיונים שכאלו, בעיקר בשל העובדה שהעלילות פתוחות והדיאלוגים לקוניים (עם החריגים המתבקשים משחקי שעשוע ומחבואים), אבל דיונים שכאלו מחטיאים את המטרה. הנקה עצמו, בהתייחסו לאלימות, אמר כי

"The question isn't 'how do I show violence?' but rather 'how do I show the spectator his position vis-à-vis violence and its representation'?”

וציין מפורשות כי

"I try to give back to violence that what it truly is: pain, injury to another"

הנקה אוהב שהדמויות שלו אמידות/עשירות רק בגלל הדיסוננס שזה יוצר בקרב הצופה. הצופים מגיבים בצורה אמוציונלית הרבה יותר כאשר דברים רעים קורים לעשירים והדיסוננס מחריף כאשר ילדי-שמנת מתעללים במשפחה שלמה. זו הסיבה היחידה לשימוש בבורגנים, אין להנקה רצון לעסוק במשמעות הפוליטית של ברוטליות בעשירון העליון. הוא מעונין בסדיזם חוצה שדרות ומעמדות, שכן הויסרליות העצמתית של העינויים והגרפיות הבוטה של ההתעללוליות (הן אלו הנכפות על גיבוריו והן אלו אותן הן כופים על עצמם) לא דורשת בכלל ניתוח של סבטקסט. הן נוכחות באותה מידה של אגרסיביות כמו המעשה האלים עצמו.

הסיבה לכל הפוסט הזה היא שאמש צפינו בגרסא האמריקאית של משחקי שעשוע. אקדים ואומר כי מייקל פיט, המגלם את אחד הנערים, מבסס את מעמדו בעיני כשחקן הצעיר הטוב ביותר באמריקה כיום, מעמד שניתן לו לאור התצוגה המהפנטת שנתן בימים אחרונים (וזו הוכחה לכך שסימן היכר של במאי מעולה – ואן סאנט והנקה, בהתאמה - הוא יכולתו להוציא משחקנים את המיטב שבהם). ההבדל היחיד בין הגרסאות הוא השפה. הנקה לא התקרנף ולא שינה מאום בסרט: שום סוף טוב ואפילו לא שבב תקווה. הסרט זעזע את ורנה והיא תהתה בעיקר אודות הסצנה בה מייקל פיט מחפש את שלט הטלביזיה (אני לא אהרוס לכם, תרגעו). הסצנה הזו היא ההסבר האולטימטיבי לכח המניע של יצירתו של הנקה: משחקי שעשוע הוא הסרט היחיד בו הנקה פונה ישירות ובמודע לצופה, מודיע לו בהפגנתיות כי הוא מודע לתהליך הצפיה ולציפיות של הצופה ממנו ומודיע לו מפורשות כי הוא מתעלם מהן באותה שמחה הנערים מתעללים במשפחה. שלוש פרשנויות דליתי עבור ורנה: א) אין להתיייחס לסרט כסרט רגיל, זה יותר מעין מניפסט אודות מקומה של האלימות בחיינו ולכן כל האמצעים, במקרה זה מניפולצית עריכה, כשרים. אבל זה עדיין לא הסבר מלא, מה שמוביל אותי ל-ב) הנערים שולטים בגורלה של המשפחה כמו אל, ולכן גם מעניק להם הבמאי כוחות של אל. אבל זה לא סוגר את ההסבר כי הכח הזה משרת מטרה, ולכן אנו מוצאים עצמנו אל מול ג) הכח האמיתי המניע את העולם (או לפחות את הסרט אשר במשך שעה וחצי מהווה את העולם של הצופה) הוא האלימות ואין דבר שיוכל לעצור אותה ולמנוע ממנה מלהגשים עצמה במלוא הפוטנציאל שלה.

האלימות של הנקה אינה המוצר הפלסטי הרדוד של הוליווד. יתרה מזאת: היא לא הפעילות הריקנית והנבובה של טרנטינו, אשר משתמש באלימות כגג, סלפסטיק המנתק במכוון בין תוצאותיה של אלימות למעשה עצמו. בעוד טרנטינו חוגג את הויזואליות, האסתטיות והממד ההומוריסטי שבמעשה האלימות ואינו חותר לעבר שום אמירה, הרי שהנקה משאיר – ברוב המוחץ של המקרים – את מעשה האלימות מחוץ לפריים ומשאיר את הצופה להתמודד עם תוצאותיו של המעשה האלים. אין שום אסתטיקה ושום פואטיקה, בדיוק בגלל העובדה שהאלימות היא בנאלית ובדיוק בגלל היותה חלק אינטגרלי מהחיים. אצל הנקה האלימות קורית בגלל שאי אפשר לחמוק ממנה בעד שום הון שבעולם, ואילו בהוליווד (וסרטים אמריקאים חדשים בכלל) היא מופיעה רק כי היא משעשת ומבדרת (ישנם יוצאי דופן, אבל גם זה לא הזמן להזכירם וגם בד"כ הם מבוימים על ידי מהגרים טריים). אין כל התייחסות לתפקיד האמיתי אותה היא ממלאת בחיים. האסקפיזם האמריקאי ששוטף את כל העולם החל מסוף שנות השישים מנסה להדיר את מקומה של האלימות מהתרבות ההמונית ככח מניע ומגייס אותה רק באופן פלקטי ואופורטוניסטי, בבחינת חושף טפח ומסתיר טפחיים. להנקה לפחות יש האומץ, הכנות והיושר להתמודד עם המציאות מבלי לייפות אותה ואם למישהו יש בעיה עם זה, אז כנראה שיש לו בעיה רחבה יותר עם המציאות.

רוצו לראות את הסרט לכשיצא לאקרנים או שתקחו עותק של הגרסא המקורית מספרית הוידאו שלכם.

נ.ב ראשון : בכדי להבין בדיוק למה התכוונתי ומדוע יש אנשים שלא יבינו את הסרט סורו לביקורת הזו

נ.ב. שני: יש בסרט שני קטעים קשים מאד לשמיעה של עיר עירומה, פרויקט ההארדקור האימתני של זורן משנות התשעים