Saturday 31 May 2008

תן לו בראש קוואלסקי!

La dispute הם הרכב פאנק אמריקאי קשוח שלוקח את ההרדקור למחוזות The ex ובשום שלב הם לא חוששים לשחק עם הז'אנר ולהזריק לו חיוניות רבה. האלבום החדש מוקדש לעיר האהובה עלי – ונקובר. בנוסף הם גם מודעים למוזיקה שסביבם: שם הלהקה הוא שם של קטע של יאן טירסן והמוטו בחללשלהם הוא שם של אלבום של גודספיד, שניהם אמנים כבירים (שלדאבון כולם גם מדברים צרפתית)

רק לפני כשבוע התוודעתי לקיומו של הקולקטיב הברוקלינאי The world/inferno friendship society. נגסתי באלבומם האחרון משנה שעברה והם מזכירים לי שילוב של דאאו, squirrel nut zippers ופאנק (בפ' דגושה). יש להם עוד כמה וכמה אלבומים, אך זה היחיד שעבר את הגשר. החומר רחוק מאד מלשמור על רמה אחידה, אבל כשזה עובד זה פנטסטישה. מיסטר נום הם צמד אמריקאי שמזכיר לי באופן חד-משמעי את פורגט קסטס הנהדרים. האלבום זה אך יצא, אבל הם עדין מרחק שנת אור אחת או שתיים מהקלטות הנשכחות. יחד עם זאת, מדובר בעוד נסיון ליצור חיבור בין פרוטו-רוק בסיסי מאד וגס לבין מהלכים מורכבים המאפיינים שלבים אונטוגניים מתקדמים של הרוקנרול. לעניות אזני זו האזנה ראויה ומתגמלת.

האם כבר הפלגתי בשבחיו של האלים הצעירים החדש? לא רק שעסקינן באלבום השני המומלץ של השנה הדלוחה הזו, הרי שלפנינו קאמבק של להקה שלא הצליחה לרגש לי את בלוטות הטעם כבר כשבע שנים. ברוכים הבאים גושי נייטרליות אירופית. ומשתיים לשלוש: לאחר שלקחת פסק זמן מהרדיפה הבלתי פוסקת אחרי דברים חדשים הטיתי אוזן שוב לפורטיסהד החדש ונכנעתי בגדול. תקליט שממש לא שכנע אותי באופן גורף בכמה שמיעות ראשונות מתברר כאלבום השלישי האיכותי של השנה (מצטרף לנגיסוני האיינשטורצנדה וליאנג גודז האקוסטי). מובן מאליו שאין לכם צורך בהמלצה נוספת אודותיו, אבל הוא בהחלט משכמו ומעלה מעלה ורק גורם לשנה הדלוחה הזו להראות אומללה ועלובה עוד יותר.

נייצ'ר ממשיך בסדרת הכתבות שלו על הקשר שבין מוזיקה למדע והפעם לורל טריינור מדסקס את הבסיס העצבי והחושי של השמיעה והקשר לאופן בו אנו מבינים ומפרשים מוזיקה.

בחודשים האחרונים נוצר זמזום אנופלסי טורדני ביותר סביב "סצינת" הנויז המקומית. אם בסצינה כוונת המשורר לריבוי הרכבים אז אכן לפנינו גרעין סנסציוני של יצרני קק(ו)פוניה כנענים. אם סצינה טומנת בחובה גם רמיזה כלשהי לאיכות אזי לפנינו מושג נבוב ונטול כל משמעות. הנויז המקומי, בדיוק כמו אחיו ואחיותיו העולמיים הם הנגטיב של הפופ העולמי (או, אם להשתמש שמקבילות קרובות יותר – של המטאל העולמי): קש וגבבה צפויים באופן תהומי, מנייריסטים להחריד שלא חוששים לטבוע בביצה של כל קלישאה סוגתית שניתן לדרוס בדרך. לפופ ואפילו למטאל אני יכול לסלוח, שכן הם נעדרי תחושת עליונות מצוצה מהאצבע, כזו שנשענת על יומרה אינטלקטואלית ועל מעין פסאדו-מיסיונריות אשר בו בזמן דואגת להדיר כל אחד אחר משורותיה. אני את שלב הנויז שלי מיציתי לפני יותר מעשר שנים. בעשר השנים הללו קרו מעט מאד דברים חשובים בז'אנר, וכמו רבים וטובים רגעי השיא שלו ודמויות המפתח שלו נטועים עמוק באייטיז. את החדשנות המוזיקלית שלי אני מקבל היום ממקומות לא צפויים במוזיקה הפופולרית, שכן אלו המקומות שלא משווקים עצמם כלל תחת סוגה כלשהי ופשוט באופן טבעי יוצרים דברים חדשים. מחוץ למוזיקה הפופולרית יש רק שני מקומות שבהם אני מוצא עניין ואתגר: ברייקור וקלאסי מודרני. כל הלהג הנויזיסטי אודות דרונז, משטחים, פלטות, ושאר התפייטויות קולמוס אינפנטיליות נמצאות באמת ובתמים ביצירות שנכתבו לפני שאבות הזא'נר בכלל נולדו (אבל על הרקע להתפוצצות של המוזיקה הקלאסית האקדמית ארחיב בפעם אחרת). צר לי, אני לא אוהב לכתוב ביקורות שליליות לרוב, אבל כל הפלצנות נויז הזו כבר גרמה לי להרעלת מתאן וגופרית. מי שרוצה לטעום על בשרו מוזמן לשים פעמיו ללבונטין שבע החודש ולשמוע ערב שלם המוקדש לנויז ושלוחותיו הסרטניות (לא זוכר מתי זה בדיוק)

Thursday 29 May 2008

כשמבקרים חברים, באים דרך הדלת הראשית

בפינת השמחה הגדולה: הדוכיפת היא ציפורנו הלאומית. אני הצבעתי לחוחית, אבל גם הדוכיפת הוא אחלה ציפור, בעל כנף מכובד עם רזומה מרשים ותיק עבודות מרהיב. אולי הוא יצליח אפילו לנצח בהשרדות 2 (מבחינת מורכבות עצבית, שני הגלגיליונים במעי שלו מרימים תרומה זהה לזו של כלל מתמודדי התוכנית כולה, כך שלמעשה יש לו אפילו יתרון)

בפינת השמחה הקטנה: חולון אלופה. או יותר נכון מכבי איננה ואחרי תצוגות החרפה שלה במהלך השנה זה אך ראוי. דיה, דיה, חולוניה.

בפינת החורפה: נמאס לי מסרטים שמנסים להביא תיאוריות מדעיות ופילוסופיות מורכבות לקהל הרחב ועושות זאת בכלים הכי מבזים שיש. לוקחים קורטוב חוקרים עם מבטא בריטי כבד, ממקמים אותם בנופים הפסטורליים של אוניברסיטת עילית, מביאים להם חוקר צעיר מתלהב אשר בשרו משמש להם שכפלטפורמה לצריבת התודעה בהלכות האקדמיה והעולם האמיתי. בתהליך הכותבים מצליחים לפשט ולרדד כל גרעין של אינטלקט וכל זיק של חדוות יצירה אינטלקטואלית. האשם הפעם הוא גבבה צלולידית העונה לשם The Oxford murders שבה ג'ון הרט הוא האקדמאי המהולל ואלייז'ה ווד האמריקאי הצעיר. כמובן שהסרט מתובל בסיפור אהבה דלוח (אך כזה שיכול עדין לספק מבט חטוף בבלוטות החלב החשופות של מושא תשוקת הגיבורים) והסובלים הפעם הם לא אחרים מ(קחו נשימה עמוקה): הפיתגוראים, קאנט, גדל ובעיקר וויטגנשטיין. אולי האשם האמיתי הוא אני שלא ביצעתי עצירה ומחיקה זריזה של הסרט לאחר רבע שעה. ועל כך נאמר: על טעויות משלמים (טריילר)

בפינת המוזיקה (פינה דלה היום): דם חופשי הם צמד ניו-יורקי שעושה סול נסיוני, כהגדרתם. זה בהחלט לא סול קונבנציונלי ומצדיק שמיעה. האלבום יצא החודש

ובפינת הבקרובים: טווסי הפלסטיק יעבירו לי מתישהו את המילים לאלבום. לכשזה יקרה אשלב בפוסט גם הורדה של התוכנית שהם הקליטו ב-106FM לרגל ההשקה האינטרנטית, למען אלו שלא הטו אוזן לייב.

Tuesday 27 May 2008

שקשוקה מרפדת את בטני

הבמאי/מפיק/שחקן סידני פולק (הפירמה, שלושת ימי הקונדור) נפטר בגיל 73. יש לי נטיה לקבל פיק ברכים (או ריגור מורטיס לחילופין) למשמע קול נשי צלול וטעים. מדי פעם זה מוביל אותי למחוזות מוזיקליים לא אופייניים וכזה הוא המקרה של האלבום החדש של הגברת בת' לבית רואלי. רואלי היא ג'זיסטית בריטית קלילה כנוצה ואוורירית כבלון פורח אבל זה עדין עושה לי נעים בגב.

והנה כמה עדכוני פלסטיק פיקוס: מחר, יום רביעי 27 במאי לספירת הגויים, בשעה שש עת ערב ברדיו קול הקמפוס יתארחו המכובדים אברג'יל את רדושינסקי באולפן ויציגו את ה-cycle of the donkey. לכל מי שלא גר בתל אביב: כל השידורים מועברים לייב אין בית שמש באינטרטט. כמו כן, ביום ששי, הששה ביוני, באחת בבוקר (דהיינו כבר השבעה ביוני) תערך מסיבת השקה חגיגית בבר המשובח סילון אבן גבירול. באותו ערב יתקלטו אברג'יל ועבדכם הנאמן מוזיקה ברוח המעמד. בואו והצביעו ברגליים לתמוך באינדי ובצריכת האלכוהול שלי.

בעת כתיבת שורות אלו נרשמו 247 הורדות לאלבום!

Monday 26 May 2008

הנה באה הלחות

GLO Spot מוציאים מחדש את אלבום האוסף ההיפראקלקטי של רון גיסין מ-1972. למי שלא מכיר, גיסין הוא אחת מאושיות האקספרימנטל/סייק/פרוג של שנות השישים והשבעים בבירטניה, כשהעבודות המוכרות ביותר שלו הן האלבום המשותף "הגוף" יחד עם רוג'ר ווטרס והתזמור של יצירת המופת של כל הזמנים "אמא לב אטום" של הפלויד. הבנאדם הקדים בכמה עשרות שנים אנשים שהיום מקוטלגים כפורצי דרך. אם תעיפו מבט לשמאלכם תמצאו את הקישור ל-mutant sounds, שם תוכלו להוריד את האלבום כולו בגרסתו המקורית. אפרופו אקספרימנטל, בשת"פ החדש בין אריקה באדו למדליב (מתוך האלבום האחרון של הגברת) יש סמפול של ה-yamasuki singers!

איטלטק, שהפך לאחרונה לגיבור הפויה-ז'אנר הנקרא דאבסטפ, ושאני מוקיר לו את רגעיו הכבירים מכור מחצבתו כברייקוריסט מעולה, מוציא אלבום חדש בפלנט מיו. אלבום אוסף חדש מאגד את המיטב של ה-Housemartins ושל להקת ההמשך הדרום היפה. הדרום היפה הם אחת מלהקות האייטיז האהובות עלי בכל הזמנים ומי שלא מכיר, הדיסק החדש מספק הזדמנות פז להתוודע לפופ מושלם.

עכשיו זה סופי: לאחר שרשרת שמיעות נוספות החדש של בתים חדשים מטים לפול הוא ללא ספק – ובעילאיות בודדת – אלבום השנה של 2008 עד כה. טור דה פורס אמיתי של כל מה שהלהקה הותיקה הזו יכולה לעשות הוא בית ספר של ממש לעשיית אקספרימנטל ואוונגרד. 15 קטעים קצרים שמשאירים טעם של עוד ועוד.