Friday 18 July 2008

היש שרשוחה גדולה יותר מאנג'לינה ג'ולי?

מחקר השוואתי חדש מגלה כי העליה בגודלו של המוח הופיעה באופן עצמאי פעמיים במהלך ההיסטוריה, פעם אחת בקרב קופי העולם החדש (אלו המתגוררים באמריקות) ופעם אחת בקרב קופי העולם הישן (שוכני אפריקה ואסיה). צוות חוקרים מהמוזיאון האמריקאי להיסטוריה של מדעי החיים (התרגום הכי עילג שיצא לי ל-natural history) מדווח כי בחינה של גולגלותיהם של אבות הפרימאטים הניאוטרופים (קופי העולם החדש) ואלו של אבות קופי העולם הישן מעידה כי הן קטנות באותה מידה. לאור העובדה שקופי העולם החדש וקופי העולם הישן מופרדים זה אלו מאלו מרחק גיאוגרפי ניכר ועברו תהליכי התמיינות נפרדים לחלוטין, הרי שתהליכי סלקציה שיצרו מוח הולך וגדל הופיעו באופן בתי תלוי פעמיים במהלך ההיסטוריה. במאמר המופיע בכתב העת של המוזיאון הנ"ל – Novitates – כותבים החוקרים כי את ההשוואה עם ביצעו על סמך מדד שנקרא מנת אנצפליזציה (EQ: Encephalization quotient), מדד המתאר את היחס בין גודל המוח לגודל הגוף כך שערכים גבוהים מתארים חיה עם מוח גדול ביחס לגופה (דרך אגב, הרבה ביקורת הושמעה על רמת הדיוק וכושר הניבוי של מדד ה-EQ).

Estimating body mass in New world "monkeys" (Platyrrhini, Primates), with a consideration of the Miocene platyrrhine, Chilecebus carrascoensis. American Museum Novitiates. 3617

אחת השאלות שמטרידות חוקרי טפילות תטולה בקרב ציפורים היא כיצד הציפור המוטפלת יודעת לזהות אילו ביצים הן שלה ואילו טפילות. מחקר צ'כי חדש טוען כי ההבחנה נעשית על ידי שימוש בקרינת אולטרא-סגול. במסגרת הניסוים שערכו, החוקרים שינו את ספקטרום ה-UV המוחזר מהביצים בקן כך שהביצים המקוריות והטפילות יאופיינו באורכי גל שונים. החוקרים בחנו ציפור הנקראת סכבי שחור-כיפה (Sylvia atricapilla) המוטפלת על ידי הקוקיה ובמאמר המופיע בכתב העת Journal of Experimental Biology מתארים החוקרים כיצד הם לקחו ביצי סבכי שחור-כיפה נטושות והניחו אותן בקינים. החוקרים צבעו את הביצים הנטושות בחומר הבולע אורכי-גל מתחום ה-UV או בוזלין. החוקרים מדווחים כי 11 מ-16 ביצי הוזלין לא נדחו בעוד ש-17 מ-28 ביצי ניסוי זוהו כזרות ואז ההורים ניקרו בהן חור וסילקו אותן מהקן.

Honza M, Polaciková L (2008). Experimental reduction of ultraviolet wavelengths reflected from parasitic eggs affects rejection behaviour in the blackcap Sylvia atricapilla. Journal of Experimental Biology. 211: 2519-2523

עכברות שמנות מולידות צאצאים שהופכים לעוד יותר שמנים וזה לא רק בגנים. צוות חוקרים אמריקאי מדווח כי שינויים אפיגנטיים הם העומדים מאחורי תהליך זה. במאמר המופיע בכתב העת International Journal of Obesity מתארים החוקרים ניסוי אותו הם ערכו בקרב שלושה דורות של עכברים עם מטען גנטי זהה, וכולם עם מועדות גנטית להשמנה. העכברים חולקו לשתי קבוצות: הראשונה קיבלה תזונה רגילה ואילו השניה קיבלה בנוסף חומרים מעודדי מתילצית DNA (חומצה פולית, ויטמין B12 וכולין). מתילציה הינה תהליך ביוכימי בו אזורים מסוימים של הדנא עוברים שינוי במסגרתו מולבשת עליהם קבוצה כימית פעילה הנקראת מתיל. פעולה זו מונעת את תהליך שעתוק הדנא והופכת אותו למעשה לבלתי-זמין לייצור חלבונים. החוקרים מדווחים כי קבוצת התזונה הרגילה הלכה והשמינה בכל דור בעוד שקבוצת המתילציה שמרה על משקל קבוע. החוקרים סבורים כי מתילצית דנא מעורבת בהתפתחות ההיפותלמוס, האזור בו מתבצעים תהליכי בקרת התאבון במוח. מה שמענין יותר, הוא העובדה שלפנינו מקרה מובהק נוסף לחשיבותה של האפיגנטיקה: רמות הורשה מעבר לרמת הדנא משחקות תפקיד קריטי בהוצאה לפועל של הקוד הגנטי, כך שהקוד עצמו אינו מבטיח במאום את התוצאה הסופית. אך ורק השילוב בין גנטיקה לתהליכים התפתחותיים ברמות ארגון שונות אחראים לאורגניזם המלא.

Waterland RA et al. (2008). Methyl donor supplementation prevents transgenerational amplification of obesity. International Journal of Obesity. 10.1038/ijo.2008.100

Thursday 17 July 2008

300 שקל על וודקה?

סימונה מסארון הוא גיטריסט שמגיע עם המלצות חמות מהאדון מארק ריבו. עכשיו הוא יוצא באלבום חדש בו הוא משתף פעולה עם קרלה בוזוליק (שכבר כתבתי על האלבום שלה שיצא השנה). פרסת כרום הם חבר'ה בריטים שמשלבים בין גרסא עדכנית של RIO לבין קצת מטאל. אלבום יצא בסאות'רן לפני שנה. זאק גיל עושה משהו שמזכיר קצת את בן פולדס עם תוספות עדכניות של אלקטרוניקה ופולק. תעודת הזהות הקסומה הם הרכב ברלינאי שעושה פופ נסיוני, מופשט ותובעני. אלבום חדש יוצא בימים אלו. קפארצה הוא חיפחופיסט איטלקי שהחל את דרכו דווקא בפסטיבל סן רמו. מאז הוא יצר לעצמו נישה המקבילה לזו של קוואמי בארץ, ועם כל החיבה שלי לקדל"פ, קפארצה יותר מגוון וגם יותר מכסח (ומה לעשות שבאיטלקית הכל נשמע יותר טוב?). יש לי חולשה לטריפ-הופ עשוי היטב והנה קיבלתי סאה גדושה מפולין, מכורתם של כוכב משוגע שמשיקים אלבום חדש ביממות אלו. לא גאוני אבל עושה נעים. ליסה מיצ'ל היא בת תשחורת זבת חוטם מאוסטרליה שבאופן מפתיע בנוף הפופי מפגינה בגרות ובשלות חריגים לגילה. ואם כבר בפופ מתקתק עסקינן, אז בצד אחר של הממלכה המאוחדת נמצא את מטוס אחד קטן.

יצא לכם להתקל בסוגה המוזיקלית של מייספייס הנקראת רוק נוצרי? האם היתה דרישה מצד הלהקות להיות מקוטלגות כך? למה קיבינימט יש כל כך הרבה כאלו? למה הקיפוח – אני לא רואה רוק מוסלמי/הינדי/יהודי? האם יש ביטוי לתת-זרמים (אוונגליסטים/מורמונים/פרוטסטנטים) או שברור שמדובר ברוק קתולי איכותי שמנענע את ישבן האפיפיור? ובכלל, ההגדרות של מייספייס לא קשורות לשום דבר עד כדי זילות מונח הסוגה עצמו. אם כל פופיסט קורא לעצמו אלקטרואקוסטי (בלי לדעת בכלל שאם היו משמיעים לו מוזיקה אלקטרואקוסטית אמיתית הוא היה רץ לחפש מקלט מדיני בשגרירות הקרובה) ואם כל להקת מטאל מוסיפה לעצמה גם אמביינט, אז למה לטרוח בכלל לתת הגדרות לסגנון המוזיקלי במייספייס? בעיני זו רק עוד דוגמה אחת להרדדה של תרבות השיח האינטרנטית והפיכתן של מילות מפתח לחזות הכל.

Monday 14 July 2008

מופעי התרמה למען אסתי מרגליות

שלומות קוראים יקרים, היום פוסט חריג בנוף העוזאי:

אסתי בהרב מרגליות, אמו של חבר יקר, חולה בסרטן מזה חמש שנים ולאחרונה החליט משרד הבריאות לא לאפשר לה להמשיך לקבל תרופה מאריכת חיים. לאור זאת נאלצת המשפחה לממן את עלות התרופה (היקרה מאד, כמובן) בעצמה. בתושיה רבה הצליחו הבנים לארגן שני מופעים מוזיקליים כאירועי התרמה.

האירוע הראשון יתקיים ביום ראשון העשרים ביולי, בשעה שמונה בערב במרכז וייל, רחוב הנוטע שש, כפר שמריהו. בתוכנית: יוני רכטר, שלומי שבן, איה כורם, יעל נחשון ומרינה מקסימיליאן בלומין. כרטיסים לאירוע זה נמכרים במחירים 150, 250, 350 וחמש מאות שקלים. ניתן לרכוש באשראי דרך חגית, 09-7445865

האירוע השני יתקיים בעשרה באוגוסט, בזאפה תל אביב בשעה שמונה וחצי. בתוכנית: דני רובס ואיה כורם במופע משותף. כרטיסים לאירוע זה ימכרו במאה וחמישים שקלים וניתן להזמינם בטלפון 09-7483951

אם חשקה נפשכם במופע מוזיקלי ובאותה נשימה לסייע למשפחה יקרה נשמח מאד לפגוש אתכם במופעים.

Sunday 13 July 2008

אני אשפוך להאוזר את המעיים

סופסוף איכות חסרת פשרות: שניים מהקטעים (1 ו-3) באיפי החדש של עלילות פאן הם פשוט אדירים. לאיפי קוראים a table forgotten והוא הופק בשיתוף עם מט וולדרון שעובד גם עם סטייפלטון באחות עם פצע. מומלץ ביותר!

קראמד דיסק היו מהלייבלים החביבים עלי בשנות השמונים ותחילת התשעים. יובלות חלפו מאז, והנה נתקלתי לי בלהקה העונה לשם קארן ההלכת הבודדה, הרכב פאן-אירופאי ששר בכמה שפות ומשלב פופ ופולק באופן חכם, מעניין ובעיקר יפה. חיטוט בחללם הוביל לממצא המרגש, שהם מוציאים כעת את אלבומם החדש בקראמד.

יציאה נוספת שמגיעה אלינו מקנדה (הפעם מטורונטו) היא Culture reject, להקה של איש אחד שאמו החליטה לקרוא לו מייקל אוקונל אי שם בימים עברו. בימים אלו מיסייה אוקונל עושה פופ עתיר-רבדים שבעיקר משתדל. האלבום יצא באפריל. טוני גו' ואייט האובר-ותיק מוציא את אלבומו ה-21 ויש שם אפילו ביצוע מחודש לשיר הכה מופתי high sheriff of Calhoun parish. פאס/קל מגיעים אלינו מעיר המנועים אבל המוזיקה שלהם בהחלט לא תהווה פסקול לעיר קשוחה ושרירנית זו. הפסקלים עושים פופ עתיר קלוריות ואוורירי. לאור האלבום החדש, אולי הגיע הזמן לשקול מעבר דרומה (אלא אם כן הם בשליחות להאיר את דטרויט באור נגוהות מטרוסקסואלי)? בילי בוב זה שם שלרוב מבטיח מנה גדושה של גילוי עריות ודואר נע פארק קרוואנים, אולם במקרה של בילי בוב ת'ורנטון הקלחת הקדיחה תבשיל טעים. מעבר להיותו שחקן משובח, בב"ת הוא זמר מצליח ולפני כחודש הוא שיחרר את אלבומו החדש יחד עם ה-boxmasters. צפו לעומס במחלף אמריקנה/קאנטרי/פולק ויהיה שמח! באיחור של שנה מיום הולדתו השישים של דייויד בואי, מוציא הלייבל ראפסטר אלבום קאברים בו ניתן למצוא את קלי פולאר, מת'יו דיר, להתראות סימון, קארל קרייג ועוד. Various production המעולים חוזרים באלבום חדש ובו ששה רמיקסים שהם עושים לכל מיני (אמה פולוק, שוגבייבס, איאן בראון, foals ועוד) וששה רמיקסים שנעשים להם.