Friday 26 September 2008

never go full retard

מעניין לראות לאן התפזר לו הזעם נגד המכונה: רק לפני חודשיים קיבלנו את פרויקט האריות החדש של ז'ק דה לה רושה והנה מגיע אלבום הסולו השני של טום מורלו תחת השם שומר הלילה. למי שלא מכיר, מורלו זונח את החשמלית הייחודית שלו, עובר לאקוסטית, לא זונח תכנים פוליטיים, ועושה מעשה קייב-וייטס-ספרינגסטין. האלבום לא רע בכלל ואפילו מפתיע ברגעים מסוימים. הבעיה היחידה היא קולו הלא אטרקטיבי בעליל של מורלו. בן פולדס שב אלינו ללא החמישיה. למי שלא זוכר, אדון פולדס עשה קונץ מסריח לפני כחודשיים, כאשר הוא בכוונה שיחרר אלבום מזויף לרשת תחת מעטה האלבום החדש. אתם תחליטו אם להענישו בהתעלמות בגין זאת או שמא הסיבה הטובה יותר היא להתעלם ממנו כי הוא פשוט לא עשה שום דבר מענין מאז תחילת האלף. שלום נסיעה בטוחה הם הרכב שבדי שבגין מוצאו מתמחה בפופ אבל למרות מוצאו עושה זאת טוב ומעניין (שימו לב בעיקר לשיר אודות אנה). דר' אבדון, הלא הוא קול קית' עתיר הפרצופים, חוזר באלבום שני עם חיפחופ מחתרתי, וביט שיושב ישר על הפרצוף (וכולל גם שיר שטנה נגד סיימון קאוול והוצאה להורג פומבית של דר' אוקטגון). ובאותה שכונה, גם למדליב אלבום חדש, תחת הכינוי ביט קונדקטה.


לידיעת משפחות הפשע (איזה שם רומנטי, א-לה סרג'יו לאונה נתנו להם): הצעת ייעול. שנים אתן מנסות לחסל האחת את השניה. רעיון כביר, שאני ממש בעדו ואם יותר לי לומר, אנא עשו זאת בברוטליות ובפומביות. נראה כי אתם אכן מנסים לעשות בדיוק את זה, אבל יש לכם קשיים עם כל נושא הפומביות. כנראה שהמחסלים האיכותיים אותם אתם רוכשים במיטב מעות ההרואין שלכם סובלים מאגורופוביה, שכן אחרת איך יכול רוצח שכיר מקצועי להצדיק את העובדה שהוא לא מסוגל לפגוע במטרה ברחוב? הרי לא יעלה על הדעת שנתנייתי אסלי יתפשר על איכות ויקח מחסל זבלה לעשות עבודה חשובה, נכון? ובכן, הנה הצעה עסקית לי אליכם: בזמן שאתם טרחתם לייבא לארץ סכינאים, רובאים, רונינים ושאר מריעין בישין פסיכופתיים בכדי להניח מטענים תחת כל עץ רענן, צמחו להם בארץ מחסלים יעילים ריבוא מונים. הם הוכשרו בצה"ל, הם חדורי אמונה והכי חשוב: הם מדויקים ויעילים עד אין קץ. אני מציע בחום שתחברו אליהם ובכך תסייעו למאמץ הלאומי לפטור אותנו מעונשכם במינימום מאמץ ונזק היקפי. פרטים מדויקים תוכלו למצוא אצל זאב שטרנהל.


והנה בעיטה בפרצוף התקינות הפוליטית: זכרים שוביניסטים אולד-סקול מרוויחים יותר מעמיתיהם הידידותיים לסביבה. מחקר חדש החבוי בין דפיו של כתב העת Journal of Applied Psychology מראה – באופן ברור וצפוי לחלוטין - כי גברים אשר מאמינים כי מקומה של האשה במטבח, יחפה ומעוברת מביאים הביתה משכורת גבוהה בהרבה מזו של אותם גברים שחושבים כי מותר לאשה להסתובב חופשי. בקרב נשים התמונה הפוכה: נשים שחושבות שעל חברותיהן לזוויג להשאר בבית, לבשל ולכבס מרוויחות פחות מאותן נשים עובדות אשר דווקא מאד רוצות לפתח קריירה. במאמר מתארים שני חוקרים מאוניברסיטת פלורידה ניסוי שערך בקרב קרוב ל-13 אלף גברים ונשים אשר רואיינו כמה פעמים בין 1979 ל-2005. בתחילת הניסוי טווח הגילאים נע בין 14 ל-22. בכל ראיון נשאלו הנבדקים כיצד הם רואים את תפקידם של גברים ושל נשים בבית ובשוק העבודה. החוקרים אספו גם מידע פריפריאלי כגון הכנסה, רקע דתי, השכלה וכו'. לאחר שקלול כל המשתנים, הגיעו החוקרים למסקנה כי הגברים השמרנים מרוויחים בממוצע 8,500 דולר יותר בשנה מגברים "ליברלים". אצל הנשים, השמרניות מרוויחות בממוצע 1,500 דולר פחות מגברים (שבאחוזים זה דווקא הבדל משמעותי יותר, שכן – כידוע – גברים מרוויחים יותר מנשים על אותה עבודה בדיוק). מה זה אומר? שאם אתם זוג עובד, כדאי שבכל בוקר הבעל יתחנן שאשתו תשאר בבית, היא תסרב ובסוף השנה יהיה להם יותר כסף בכדי לטוס לחופשה ולריב על זה בקריביים. אם זה יהיה ההפך, תוכלו לנפוש במקסימום במימדיון. מידע נוסף שעולה מהמאמר הוא שככל שהנבדקים מתבגרים, כך הופכות עמדותיהם ליותר שמרניות.

Judge TA, Livingston BA (2008). Is the gap more than gender? A longitudinal analysis of gender, gender role orientation, and earnings. Journal of Applied Psychology. 93 (5): 994-1012

ומי שבעיר מחר (שבת) מוזמן לתקלוט שלי בצ'אביז (לבונטין 11), החל מ-22:00. יהיה הרבה מאד רעש. הרבה. מאד.

Sunday 21 September 2008

יצא לי כועס, אבל פוסטר עדין הכי יפה

לאנטוני והג'ונסונס יש איפי חדש, המטרים את האלבום שיצא בשנה הבאה. עדיין מרדים כמו נמר, אבל יש לזה קהל אוהד. האושקה הגרמני חובט בעדינות על הפסנתר ועושה ניאו-קלאסיקה. עכשיו אלבום חדש. אם אתם בקטע של יאן טירסן אז טוסו על זה.

דמיינו שאתם הורים למשפחה חרדית, ראש השנה קרב. הרבה פיות להאכיל. שמים אתם פעמיכם לעבר חצי-חינם הקרוב ומתחילים להעמיס מכל דבר הרבה. הרבה מאד. לפתע נזכרתם שאתם צריכים גם להביא הרבה שמייח. מה תעשו? תסורו בזריזות שועלית לעבר המעבר מעליו תלוי שלט ניאון בוהק שאומר lady dottie & the diamonds. כי עם למעלה מעשר שנות נסיון בהקפצת דרומיים קליפורניים שיכורים כלוט עם רוק דרומי קלאסי אי אפשר להתווכח.

בעוד שנים ספורות הקאמבק המוזיקלי המיותר/נורא/מזוויע הבא יהיה יורוטראש/דאנס. עסקינן יהיה במגמה אירופאית בלבד שכן האמריקאים השכילו לפסוח על התרומה התרבותית הנ"ל. כאשר אלו מאיתנו שבמהלך הניינטיז היו בתיכון יספרו את ילדם השני/שלישי וזבי החוטם הללו יפזזו מולם עם גיטאר-הירו ומקלוני ספירס למיניהם, רגשות נוסטלגיה חמימים יציפו את המערכת הלימבית של אותם אומללים. או אז תעלנה השאלות כמו: מעניין מה קורה עם 2unlimited היום? או, לחלופין, אח, אח, למה אייס אוף בייס לא עשו דואט עם הדאווי? בדיוק עת תושלכנה לחלל האוויר מילים בטלות אלו, אורות הבמה האירופאים יחממו שוב את לקקניהם המזדקנים של כל הנ"ל. רק אחד לא יהיה שם: די. ג'יי בובו. "מי זה זה?" תשאלו. ובכן, השוויצרי המבחיל הזה הוא החרצף היחיד שהצליח לשרוד כלכלית מכל החבר'ה דאז. לא רק שהוא שורד – הוא אימפריה של ממש. הוא ממשיך לשדוד ולבזוז כל רעיון הפקתי שמצליח במצעדי העולם ויוצר ממנו מרקחת טפלה ולקסטיבית המעוטרת במלל ניו-אייג'י אנמי. למה אני מטריד אתכם בפרפראה הזו? ובכן, הבוא-בוא חתול הלז החליט להשיק מחזמר לילדים אודות ערפדים (המבוסס על השיר אותו שר עבור שוויץ בפגרו-ויזיון ונבעט החוצה כבר בחצי גמר). בראיון שנערך בואכה מונומונט תרבותי זה הצהיר הפושע כי הוא לא יעשה קאמבק לדאנס של הניינטיז. יש! פוגרום אחד נחסך מאיתנו. למי שלא מבין עד כמה נמוך אפשר לצלול, שורו הביטו וראו: ישר לאסלה.

ובפינת המחקר האמריקאי המטומטם של החודש, הפתעה! חוקר אמריקאי מטומטם כל כך שהוא הצליח לפרסם ב-science! ובכן: לקראת הבחירות לנשיאות הבאות עלינו לטובה, טוענים חוקרים מהאוניברסיטה המפוארת נברסקה-לינקולן (הם פשוט החליטו מה יותר כדאי להקים שם: שופרסל או אוניברסיטה) כי אנשים המגיבים פיזיולוגית באופן חריף יותר לתמונות אימה נוטים להצביע למפלגות שמרניות. איך הגיעו החוקרים למסקנה זו? הם הציגו ל-46 נבדקים (הון עתק של מדגם) תמונות זוועתון כמו עכביש ההולך על עין פקוחה, איש מבולבל מכוסה בדם או פצע פתוח ובו רימות. כל הנבדקים הצהירו כי הם בעלי עמדות פוליטיות מוצקות. לנבדקים הוצמדו אלקטרודות לשתי אצבעות ולאזור שמתחת לעין, וזאת בכדי לבדוק מאפייני הולכה חשמלית באוזרים אלו (בדומה לפוליגרף). בניסוי אחר הנבדקים הובהלו למשמע רעש פתאומי חזק. החוקרים מדווחים כי הנבדקים עם התגובה הפיזיולוגית החזקה ביותר למופע האור-קולי שהוצג בפניהם היו אלו שהצביעו למפלגות שמצען (שימו לב למכבסת המילים הבאה) מקדם הגנה על קבוצות. מה זה החרטא הזה? מצעים אלו הם כמובן מצעים של מפלגות שמרניות שמשקיעות המון בבטחון פנים, לוחמה בטרור ופיקוח הדוק על מהגרים מטונפים המזהמים את רחובות עירנו היפה והצחורה. לעומתם, אלו שהגיבו באופן מאופק יותר הם אלו שהעדיפו מצעים המקדמים חשאיות ובקרה על נשק. בלי למצמץ ולהניד עפעף, החוקרים ממהרים לטעון כי הם מצאו קשר בין העדפה פוליטית לבין מנגנון ביולוגי. תקשיבו טוב: לא מצאתם שום מנגנון ביולוגי וגם לא תארתם אחד שכזה. לא תארתם העדפה פוליטית מהי. כל מה שיש פה הוא שני יישים עם הכללות גסות ונטולות כל בסיס שנמצא קשר נסיבתי קלוש ביניהם. רק מדען דרג ז' יחבר שני גורמים באמצעות קוזאליות קלושה. אבל, זה התפרסם ב-science, אז מה לנו כי נלין? המחקר הזה מזעזע במיליון וחצי רמות, אבל השורה התחתונה היא שהוא דוגמא נוספת לנסיון הרדוקטיבי הנואל של אמריקאים למצוא הסבר פיזיולוגי (ואם אפשר גנטי – עדיף) לכל דבר, כולל התנהגות מורכבת המורכבת מאלמנטים פסיכולוגיים וסוציולוגיים.

Oxley DR et al. (2008). Political attitudes vary with physiological traits. Science. 321 (5896): 1667-1670

http://nsfgov.httpsvc.vitalstreamcdn.com/nsfgov_vitalstream_com/politics.swf