Tuesday 23 December 2008

חנוכה הגיע חג לאילנות

הרבה שחור על הספתח: אולי דיאלקט (dalek בשבילכם) סובלים מסינדרום ירושלים וממהרים לשחרר אלבום חדש לאחר ביקורם בארץ הקודש לפני מספר חודשים. ברייקסטרה עושים אולד סקול פ'אנק לא מזיק ליהודים. מדליב, האיש שלא מפסיק, טס לברזיל לחטט בערימות תקליטים של זרים ושב עם מלוא הטנא תופינים ומגדניות באלבום חדש (הפסקתי לספור כבר כמה הוא הוציא השנה). רודי והרטורי, צמד חיפחופ מסיאטל מראה לכולם מהו אנדרגראונד כהלכתו: שילוב של הרבה כיוונים מוסיקליים והשפעות מגדולי הז'אנר (באסדרייבר, קול קית', זאיון איי) עם הפקה משובחת. אוסטרליה זה בערך המקום האחרון לחפש בו חיפחופ, אבל אז מגיע טורנטס והוא כל כך עצבני וכועס שאפשר לחשוב שהוא מקומפטון או משהו.

ושוב, לחובבי הז'אנר, עוד ברנש שלא יודע מנוח מהו: מרצבו משת"פים עם בחור חדש בסצנה פורן ועושים את מה שבדיוק הייתם מצפים מעוד אלבום של מרצבו: רעש!!!


אנדראה דג'ן היא נסיכת אינדי אמיתית: תחת השם פנטליימון היא שיתפה פעולה עם ענקים דוגמת סטייפלטון וטיבט אבל עדיין נתנה מקום לשת"פ עם איזובל קמפבל לדוגמא. כעת היא משחררת אלבום חדש, שהוא למעשה גרסא שונה לאלבום שהיא הוציאה בדיוק לפני שנה, רימיקסים ועיבודים חדשים. לפי שיתופי הפעולה די ברור למה לצפות: קטעים ניאו-גותיים מלאי אוירה ושירה רחפנית.


אמנם דצמבר ומוזיקה אין יתר על המידה, אבל רוח החג שורה גל על השוליים והפופ של השבוע האחרון טומן בחובו פוטנציאל. גברת מורגטרויד ופטרה היידן אמונות על הצד הנסיוני, פרנסס שוקדים על הצד המתוחכם וקייטי קוסטלו סתם באה לסגור רשימה, כי היא לא באמת ברמה של השנים הקודמים (אבל היי, פיחס פוקסס זה אלבום השנה אז מה אני מבין?)


ועוד סרט על מוזיקה, הפעם מ-2005 ודוקומנטרי. טרג'די קדפי הוא אחד מהחיפחופיסטים היותר מוכשרים של ניו יורק והוא בא עם סיפור יותר אותנטי מאותנטי, בתור אחד שגדל בפרוג'קטס כל ימיו. בשלב מסוים הסיפור הבלתי נמנע של שחורים בתפוח הגודל הגיע גם אליו והוא מרצה כעת עונש מאסר בן כמה שנים בגין סחר בסמים. הדוקומנטרי (הורדה) עוקב אחר התפתחותם המקבילה של טרג'די והשכונה.