Saturday 25 April 2009

כולם פה מומחים לחפצים חשודים

עתידו של השמאל קמו על הריסותיה של מקלוסקי והסופר גרופ הזה לוקח את הרוק דאז ומחבר אותו לסגנון קרדיאקסי והשילוב איכותי עד כדי תקף אפילפטי. הראשון יצא לפני שנתיים והחדש בעוד חודשיים. המלצה חמה לכל מי שאוהב את הרוק שלו קשוח, נושך, לא מתפשר וחכם.

נד הגדול עושים לבלוז את מה שהבלאק עשה למטאל: הוא עושה גרסת וודו מלואיזיאנה (והם בכלל מגלזגו) כאילו השטן בעצמו שלחם כשגרירי הבלוז החדש. מדי פעם הם גם מושכים למטה ולמטה, מורידים את הקצב, מותחים את האווירה והופכים אותה למאיימת, כבדה ואפלה. רק תקשיבו לכיסוי ל-paint it black בשביל להבין במה מדובר. אם לדייויד לינץ' היו ביצים הוא היה לוקח אותם לפסקול החדש שלו.

תיאורית גלגל ההצלה הבריטי שלי מקבלת אישוש על ימין ועל שמאל: אחרי שני סטייפלטונים חדשים בשנה שעברה, מיני-קאמבק של Genesis P. Oridge, חדש של current 93 (ראו פוסט קודם) הנה מגיע לו אלבום חדש של האמא, האבא והסנדק של כולם: סחוס פועם, להקת האם של אדון פורידג' ושל כריס וקוזי, חברת כבוד ברשימה של NWW ובשורה התחתונה ממציאת האינדסטריאל, פאנק, ניו וויב, אקספרימנטל וכל דבר אייטיזי שניתן להעלות על הדעת חוזרת. שרשרת האסונות האישיים שתקפה את GPO הביאה למצב בו הוא מסוגל לשקול איחוד של TG והנה זה קורה. הדיסק החדש נמכר בהופעות.

גברים נטולי מכנסים הם הפרויקט החדש של דן האוטומטור. לאחר שבנה לעצמו שם של כלבויניק שלא מתבייש משום סגנון ומשום שת"פ, הוא בוחר בחדש לעבוד עם לא אחר מראסל סימינס מהתפוצצות הבלוז של ג'ון ספנסר. כמובן שהם לא מסתפקים האחד בשני ולחגיגה מצטרפים חברים מיה יה יז, צ'יבו מאטו, מוני סוזוקי וגם אחד שון לנון. הכיוון הוא יותר ספנסר מדן מה שאומר רוק ישר לפרצוף. ואם כבר ברוק עסקינן, הרי שהחדש של מרדף הנייר מספק מנה גדושה של מה ש-Kill rock star יודעים לעשות הכי טוב: רוק שהולך עד הסוף, לא מתפשר ולא עושה הנחות. עתיר זוויות ודיסטורשנים. The Shanes מגיעים אלינו מגרמניה עם ותק של כעשרים שנה בשילוב של פולקה, רוק, סקא, ובלקן. עם ותק כזה, בסופו של דבר הנוסחא הזו גם מצליחה לעבוד לפעמים. רובין רימבו עושה מוזיקה עוד מהניינטיז תחת השם סקאנר והוא מגיש מנה גדושה של גליץ', IDM, אבסטרקט וכל יתר החברים בשכונה. חדש בימים אלו.

בתחילת אפריל מלאו שלוש שנים ללכתו בטרם עתו של J Dilla. משפחתו נמצאת בקשיים כלכלים וחברים רבים משחררים כמויות היסטריות של חומרים שלא יצאו ומחוות למיניהן. הפרויקט המענין ביותר שאני נתקלתי בו הוא Suite for Ma Dukes - Find a way: שת"פ בין מיגל אטווד פרגוסון (מ-Build an ark, אחראי על עיבודים וניצוח) לבין המפיק קרלוס ניניו. יחד הם מנצחים על תזמורת בת יותר משלושים נגנים ועושים עיבודים קאמרים ותזמורתיים לשיריו של המנוח. פה תוכלו להקשיב לשני קטעים.


את תמונת היום מעניקות לנו הגפיים התחתונות של חברות The aprons שחברו להן לצמד הרמוניקות. בקיץ האלבום יצא ועל זה אמר כבר הומר WOO HOO!


לכשסופסוף יצא The international בארץ (מה שלא נראה שיקרה, כי הוא יצא אפילו מרשימת הבקרובים) תרגישו בנוח להוציא 35 שקלים ולו רק בגלל הסצינה המהממת בגוגנהיים (זו שמעטרת את כרזת הסרט גם). טריילר.


מתקפת הממצאים המערערים על הדוגמה המרכזית בביולוגיה לא נפסקת. הדוגמה המרכזית, כפי שנהגתה על ידי קריק לאחר פיצוח מבנה הדנא, טוענת כי מעבר המידע מגן לחלבון הוא חד-כיווני. תיאוריה זו הופרכה ברמת המעבר מדנא לרנא אבל הרוב המוחץ של חוקרים עדין משוכנעים כי חלבונים לא מסוגלים להשפיע חזרה על דנא. בגדול, הטענה של הדוגמה היא שלסביבה אין שום דרך להשפיע על המטען הגנטי ולכן השפעות סביבתיות לעולם לא תחלחלנה לתורשה. ענף מחקרי שלם הנקרא אפיגנטיקה קם והראה כי מדובר בפתפותי ביצים. לארחונה מתחילות להגיע גם עדויות מתוך המחקר הגנטי עצמו המראות כי כל מה שחשבנו שאנחנו יודעים על הגנום הוא די שטויות. הדוגמא האחרונה היא הממצאים הרבים המגיעים מפרויקט פנטום4 (Functional Annotation of the Mammalian cDNA), פרויקט בינלאומי למחקר גנטי. בעוד שההנחה הרווחת כיום בקרב חוקרי הגנום הינה שישנה קבוצת גנים המשמשת לויסות פעילותם של גנים אחרים (master genes) וכי קבוצה חשובה זו היא-היא אחראית לבקרה הביטוי של גנים בזמן ובמקום נתונים. הממצאים החדשים מראים בבירור כי גנים כאלו לא קיימים בכלל. המציאות היא מורכבת יותר ומחייבת הגברה או דיכוי של גנים ספציפיים בתזמון מדויק ובתאים ספציפיים. האופן בו תהליכים אלו מתואמים הוא הסוגיה המחקרית הגדולה הבאה.

Fraser J et al. 2009. Chromatin conformation signatures of cellular differentiation. Genome Biology. 10: R37

Akalin A et al. 2009. Transcriptional features of genomic regulatory blocks. Genome Biology. 10: R38


ובפינתנו שטויות בעסיס עגבניות נדבר קצת על מדע מגויס. לא במונח הקומוניסטי או הפשיסטי, שכן אלו אינם עמנו יותר. החרא שאנחנו כן תקועים אתו נקרא קפיטליזם ואין כמו כסף לגייס את הכל ואת כולם. גם מדענים "אובייקטיבים". "מחקר" חדש מראה כי לעיסת מסטיקים נטולי-סוכר משפרת את תפקודם של תלמידים בכתה ומשפרת את הישגיהם האקדמיים. רוצים לדעת מי מימן את המחקר? Wrigleys, אלו שמייצרים את אורביט. מענין מי יוריד לי עכשיו את החומציות שבפה...

Tuesday 21 April 2009

אם הקיבה שלי הייתה אמורה לעכל את זה סביר להניח שכבר מזמן היתי טורף את זה

פתאום באמצע היום, סתם משום מקום, יש לנו מוזיקה מעניינת. לא שהאמירה הזו חלה באופן גורף ומציינת תופעה סוחפת, אבל לפתע נחתו על אוזני בזה אחר זה אלבומים מסקרנים וטובים. על חלקם כתבתי בשני הפוסטים האחרונים (שעצם פרסומם יום אחר יום הוא סימן לשינוי המבורך) והנה עוד קצת מהאיכות שהגיעה לחופיה של ממלכת עוזה.


דייויד טיבט, האיש והאגדה, לזרוס מודרני של עולם המוזיקה, חוזר באלבום חדש של current 93. באמת שקצרה היריעה מלתאר הן את האדם והן את תרומתו האדירה למוזיקה הבריטית והעולמית. די שאומר שגותיקה לא הייתה קיימת ללא טיבט והאייטיז היו נראים שונה לחלוטין ממה שהם התפתחו להיות בהעדר האלבומים הראשונים והמדהימים של current וללא שיתוף הפעולה הפורה ופורץ הגבולות בין טיבט לסטייפלטון. בחדש ממשיך טיבט להפתיע והוא מגייס שמות כמו ריקי לי ג'ונס לצד Andrew W.K.. רק אצלו זה יכול לעבוד...

יומו של הכלב כל כך הפתיעו אותי בשני הקטעים הפתוחים את אלבומם החדש שהייתי חייב להגיד, וואלה, זה נשמע כמו משהו עם פוטנציאל להתפתח ללהקה עם פוטנציאל Piano magic-י לא מבוטל. שילוב של בחור ובחורה שעושים פופ ורוק תוך כדי שילוב הטוב משני העולמות, והכול במעין מינוריות צנועה וקסומה. הם ללא כחל ושרק עדיין רחוקים שנות אור מקסם הפסנתר, אבל הפוטנציאל שם, רק צריך לשייך וללטש (ומעבר ללונדון הגשומה לא יזיק). ללא ספק אחת ההפתעות של השנה עד כה עבורי. ואם כבר בהפתעות עסקינן, מה עם דאון טמפו טורקי? זו אכן סופריזה, והאדון אזט מספק ממנה במנות גדושות. עם אלבום מלא אחד באמתחתו הוא מוסיף לרשימה אי.פי. מיקסטייפ קצרצר שהפיל אותי ברצפה (והוא חינמי להורדה!). מקבתי העולם התחתון הם הרכב פיני. אני בקלות וללא מצמוץ יכול להצהיר קבל עם ועדה שאני שונא מוזיקה פינית. יש להם פופ ומטאל בכמויות מסחריות והכל, ללא יוצא מן הכלל, שווה לעכוזו של בבון שבזה הרגע נודה מהשבט. המקבתים, לעומת זאת, הם לא מוצר יצוא, ובארצם הם קאלט היסטרי. אלבומים רבים באמתחתם והם עושים בהם שילוב של מוזיקה אתנית (שנשמעת בעליל מזרח אירופאית) עם ג'קז, רוק ואקספרימנטל. זה החזיר אותי אחורה לשנות השבעים להרכבים כמו Plastic people of the universe, arbit och fritid ושלל הרכבי פרוג סקנדינביים. החדש שלהם מראה שלמרות מעמדם הרם בלפלנד ודיסקוגרפיה עשירה הם לא איבדו מחדותם והם עדיין מספקים אתנו-ארט (?) נשכני.

לסר ריצ'רד בישופ, הגיטריסט של נערות עיר השמש, יש שורשים במזרח התיכון. הוא משקה ומשקה ואז מוציא אלבומי סולו בהם הוא נותן מקום ליצירות שלו ולקלאסיקות של הקאנון הערבי (עבד אל-ווהאב). במאי יוצא אלבום חדש, התשיעי במספר. הגביעים, הרכב הפוסט-רוק האובר איכותי מארה"ב משיק DVD ראשון בהיסטוריה שלו ואנו מרוויחים דיסק ובו הרבה חומר מהופעות חיות. Doll and the kicks הם הרכב שמשלב סקא, רוק ופופ, שילוב שאמור לשלוח אותי במרוצת צווחנית לחצי השני של הכדור (מישהו אמר No doubt?), אבל הם לא צעקניים, הם מראים שהם מכירים את ההיסטוריה ובסך הכל מצליחים לא להכעיס או לבייש. אם השילוב הנ"ל עושה לכם את זה, אז יש הנהון הסכמה מצידה של עוזה. גם מוריסי מסכים ולכן הם המחממים הרשמיים של הקיץ שלו.


את ה-Aprons למדתי להכיר רק בשבוע שלפני אינדי-נגב האחרון. מאז ראיתי עוד שתי הופעות ונשבתי בקסמן. כל זה לא הכין אותי כלל לאיכות המפעימה וה..(רציתי לכתוב גועשת, אבל זה פועל שלא קשור כלל למוזיקה העדינה שלהן).. והמפתיעה שציפתה לי באולפן ההקלטות. הפתעה, היות ובסיועו של אדון מפיק דני אברג'ל הן הצליחו לעשות מעשה נדיר: להפוך משהו מינורי למשהו מינורי-פורטה. הפקה עתירת כלים שלוקחת את הלחנים הענוגים והמלנכוליים ואת המילים הכבדות והמדכאות ודוחפת אותם קדימה מבלי לאבד כלום מהאותנטיות המקורית. זה כמו לעשות Bold לטקסט שהרגע כתבת. מאז יהודה לדג'לי אף מוזיקה "רגועה" לא הצליחה לדגדג לי את בלוטות הטעם בארץ והנה טליה וחוה, צמד הסינריות, הפילו אותי לקרשים עם אלבום שברגע שיצא מן הראוי שישב בכל מערכת המכבדת את עצמה. ברגע שגם השני של גיישהנו יצא, תהיה לנו שנת אינדי עברי באנגלית ממוטטת הרים.


חנות התקליטים (המקוונת והמוחשית כאחד) השבדית dotshop הודיעה היום על סגירת שעריה. לכשעצמה זו ידיעה מעציבה שכן החנות הזו שירתה קהל נאמן של שוחרי מוזיקת שוליים מכל צבעי הקשת. הבעיה נעוצה בעובדה שהקהל כנראה לא כל כך נאמן. במכתב לרשימת התפוצה שלהם, בעלי החנות בחרו להאשים את תופעת שיתוף הקבצים בירידה החדה במכירות ויצאו במונולוג ארוך אודות הצורך בחקיקה מהירה ואכיפה קשוחה של חוקי זכויות יוצרים. הסוגיה הזו סבוכה להפליא אבל העובדה העומדת בעינה היא שחנויות מקוונות ואמיתיות רבות אינן פושטות את הרגל. בכל מקרה, ידיעה לא משמחת.