Thursday 17 September 2009

רצח על רקע הבדלי מנטליות, זה קביל?


לרגל ראש השנה החותם את העשור, הנה השיר הטוב ביותר שנכתב על אדמת כנען במהלכו. הרבה השתנה בשש השנים שעברו מאז עבור כל חברי הפלסטיק.


הפלא ופלא, בנשימתה האחרונה של שנה עברית זו פתאום נוחתים דברים מקומים איכותיים: שתי ההחתמות של צדיק ב-972 זוכות לריליסים בחודש הסליחות. פיסוק רחב, שהם מעין הכלאה בין הבילויים לערן צור וסליז גינסבורג והכל תחת קיתונות של ג'ז, פרוגרסיב ואקספרימנטל. מייגע בשמיעה רציפה, אולם מצחיק ו-וולגרי בטירוף.



בצד השני נמצאים תפילאלת שנותנים סופסוף כבוד למוזיקה יהודית (ניגונים חסידיים, פיוטים) בלי להזנות אותה בבון טון שהפך כה אופנתי בארץ בשנים האחרונות. הם לוקחים את זה למחוזות הפרי ג'ז ומראים איך משלבים באמת בין מזרח למערב. ולקינוח, ואת זה עוזה ממש לא צריכה לספר לכם כי שמעתם את זה במיליון מקומות אחרים, שני הקטעים הפותחים את אלבום הבכורה של אביב גדג' הם שופרא דשופרא.



להווה ידוע שאדון באנגל הוא אחד האהובים על עוזה. פחות ידועה העובדה שגם מקור ההשפעה העיקרי של באנגל, דהיינו אוינגו בוינגו, גם הם מוזמנים לחלוק קערית שמנת עם עוזה. כבר כמה פעמים לינקקתי לכם להקות שניסו לחקות את באנגל אבל הנה הרכב שבדי שמדלג על האדון ומגיע ישר לפתחו של דני אלפמן. דיאבלו סווינג אורקסטרה הם שילוב פשוט ביזארי של קברט פוסי-מטאל שפיספס את ההופעה בסן רמו באמצע שנות השבעים ורק על היוזמה מגיעות לו חצי טריליון נקודות. הביצוע אמנם מחוויר לעומת הכוונה ומעורר רצון עז שאלפמן עצמו יכנס לאולפן, יתן לחנים ראויים ויסדר הפקה, אבל לפחות האלבום השני שיוצא בימים אלו מציג שיפור ניכר לעומת החרפה לה הם קראו אלבום בכורה.



הידעתם שכשאתם עוצמים עיניים אזור המוח הנקרא אמיגדלה נכנס לפעולה מוגברת? אז מסתבר כעת שעצימת עיניים בזמן האזנה למוזיקה מעצימה את התחושות אותן מעבירה המוזיקה, בדיוק כמו סמים. למה ומדוע, היות והאמיגדלה משחק תפקיד מרכזי בניהול רגשות. מחקר שנערך באוניברסיטת תל אביב העביר 15 נבדקים סדרת הדמאות MRI תוך כדי האזנה למוזיקה מותחת או לרעש נייטרלי, פעם עם עיניים פתוחות ופעם כשהן סגורות. הממצאים מעידים כי שיא הפעילות המוחית נצפה כאשר עיני הנבדקים היו סגורות, ממצאים שגובו גם בדיווחיהם של הנבדקים אודות תחושותיהם הסובייקטיביות במהלך הניסוי.

Lerner Y et al. 2009. Eyes wide shut: amygdala mediates eyes-closed effect on emotional experience with music. PLoS One. 4 (7): e6230


בגיל 47 השחקן והקומיקאי אדי איזרד קם יום אחד והחליט לרוץ 43 מרתונים ב-52 יום!! קם, ועשה. ועכשיו הוא הודיע שהיעד הבא הוא דאונינג 10. עם נחישות שכזו די ברור מי יהיה ראש ממשלת בריטניה בעוד 15 שנה.


כשסופסוף יצא בארץ אזור 9 (עוד כחודש, ללא דחיות) אני ארוץ לראותו על המסך הגדול רק בכדי לקבוע סופית האם מדובר בסרט המד"ב הטוב ביותר מאז המטריקס. כל הדברים הטובים ששמעתם על הסרט פשוט נכונים והפתיחה שלו היא אחת הטובות הזכורות לי. מענין כמה השוואות מקומיות הסרט הזה יגרור בארץ. הסרט אינו חף מבעיות, אבל הלוואי וקורטוב מסרטי האקשן/מד"ב היו מסוגל להגיע לקרסוליו.


ואני חייב לסיים בקצת גיישה, אז הנה