Wednesday 13 January 2010

פעילות מעים איטית זה לרכיכות


תיאטרון הקסם עושים פופ מהסוג שכמעט ולא נתקלים בו היום: הפקה תיאטרלית ששואבת הן מפסי-קול והן ממחזות זמר והכל בעטיפה האוגדת יחד את אבבא והאנס כריסטיאן אנדרסן. שוו בנפשכם מה היה קורה אם אמיליאנה טוריני היתה זמרת החצר של המלכה ויקטוריה. הם השקיעו בטירוף ולכל קטעי האלבום יש קליפ עם סיפור מסגרת.


כל כך נדיר שאני אוהב מוזיקה צרפתית אבל כשזה קורה אז צריך לחגוג (או להתקלח, אם בצרפתים עסקינן). מבט לאחור על הדרך שנצעדה משלבים פרוג, גותיקה, פולק, מטאל (הרקע עליו צמחו החברים) וברברת בכדי ליצור שעטנז שברגעיו החזקים מצליח גם לעניין וגם לרגש.



באותה מידה, גם מוזיקה פינית לא עושה לי את זה, אבל מטילי כידון תמיד עדיפים על לופתי בגט. במקרה שלפנינו עוזרות הבית עושים אקספרימנטל פגאני עתיר קרקושי כלי מטבח ובית, אוונגארד ספגטי ומלודיות פופ שיגרמו לכם לעשות פאנלים בלי למצמץ. טריו גברים בדראג שלא מתביישים ללכלך את הידיים בשילוב קטלני שיגרום לאהוד ברק להשמיט ליפ מהפיליפנית שלו. קטע אחד לא יכול להכיל את כל הבלאגן שהם עושים, אז פשוט תמשיכו לעקוב אחר יתר הקליפים.



הודות לאוסקר, את 2009 בקולנוע אפשר לסכם עם אורך נשימה קצר. יש עוד כמה סרטים בקנה מהשנה החולפת שטרם ראיתי, אבל די ברור מהמועמדויות השונות בטקסים שנערכו (או הוכרזו) עד כה כי בעוד שמבחינה פיננסית מדובר בשנה מנתצת שיאים, הרי שמבחינת איכות זו שוקת שבורה. כל מה שאגיד אודות הרקבון של אווטאר יתקל בחומת בוז צונפת של אנשים שפשוט קשה להם להגיד שהם התחרמנו מסקס תלת מימד המבוסס על חיבור USB בקצה הצמה (איזה שדרוג א-לה טינטו בראס היה אפשר להחדיר לרפש הפטישיסטי הזה אם בילבי הייתה נאבי); איך סרט מלחמה פשטני ודל אירועים (אך עתיר CSI) מ-2008 מגיע לרשימה לא ברור לי, או איך פרסומת האספרסו הבלתי-נגמרת של ג'ורג' קלוני עומדת בניגוד מוחלט לשמה ונשארת מקורקעת במשך שעתיים. המסקנה הברורה היא ששגרירי התרבות האמריקאים נמצאים עכשיו במלחמת מאסף מתוקשרת ומושקעת מאד בנסיון נואל לשחזר את הערכים המופלאים עליהם נבנתה מדינת הווספ שלהם. לפני שנתיים קיבלנו בעונג רב פרשנויות מתריסות ומאתגרות למקורו שברו של אותו חלום אמריקאי והנה מונחים לפתחנו כתגובת נגד גיבובי צלוליד (אופס, פאסה) שלא יודעים ימינם משמאלם בבליל של אפולוגטיקה, פוליטיקלי קורקט ושמרנות. לטובתם פועלת העובדה שהצרכנים של היום נכנעו כבר להגשה ועומק של MTV/CSI כך שהם לא ממש צריכים להתבייש בעובדה שהתסריט דלוח והמשחק מביש. בואו נשים את הדברים גלויות על השולחן: אם אווטאר מועמד לאוסקר, את הפרס עצמו צריכים לקטוף 2012 ומעל לכול רובוטריקים 2. בזמן שקמרון מנסה להסתיר את היותו שרטלן ציני שבעצם עשה טור דה פורס בן שלוש שעות לטכנולוגיה שמעכשיו תשלשל לכיסו מיליארדים, אמריך וביי לא מתביישים ועונדים את תג הפשיזם בגאווה. אין צורך בתסריט, אין צורך במשחק: CGI בכמויות בלתי נתפסות, ציצים לזכרים ומינימום סיפור אהבה לנקבות. כשמייקל ביי יעשה את רובוטריקים 3 בתלת-מימד הוא יראה לקמרון מאיפה משתין הדג: מלך העולם אולי הציג את הטכנולוגיה, אבל את השימוש הנלוז (ולצערי גם והטוב) באמת בה יעשו אחרים ולהם אין שום כוונה להתנצל. כמה מפתיע שטרנטינו בכלל נחשב מועמד, ועוד עם הסרט הטוב ביותר שהוא כנראה יעשה בקריירה שלו


רבות הושר ונחגג השנה אודות דארווין, אבולוציה והברירה הטבעית אולם ישנה שאלה חשובה שנדחקה לקרן זווית במהלך ההילולה: מהו מוצא החיים בכלל, ולאו דווקא מוצא האדם. שאלה זו טרדה חוקרים רבים בני זמנו של דארווין וגם אלו שאימצו אותו בחום (ראו מקרה ספנסר) והמחקר ממשיך גם בימינו (בארץ איריס פריי, שמעונה גינצבורג וחוה יבלונקה מובילות בתחום). המשותף לכל התיאוריות שהוצגו עד כה הוא ההנה כי מולקולות מורכבות התפתחו ממולקולות פשוטות יותר ואלו התפתחו מחומרים אנאורגניים. שני הרעיונות המרכזיים בתחום נבדלים זה מזה בסוג המולקולות המתחרות האחת ברעותה במנגנון ברירה טבעית: האסכולה המוכרת יותר טוענת כי המולקולות המתחרות הן חומר גנטי (רנ"א ודנ"א) והאסכולה השניה גורסת כי מדובר במולקולות עם יכולת קטליטית אוטונומית החשופות לברירה טבעית שאינה תלויה בתהליכי שכפול מולקולריים (התזה היא שמולקולות כאלו יצרו רשת כימיקלית החולקת תהליכי מטבוליזם והרשת הזו היא זו המאפשרת אדפטציה). נקודת התורפה המרכזית של בית המדרש הגנטי הינה שמולקולות אלו ואופן פעולתן מורכב מדי והוא למעשה מייצג שלב מאוחר מדי בכדי להחשב נקודת מוצא. במקביל, מחקרים שנערכו במרוצת השנים הראו כי ישנן מולקולות הנקראות קומפוזומים הנושאות מעין תגי זיהוי בקרבן, תגים המספקים מידע אודות ההרכב הכימי שלהן וכי תגים אלו ברי שכפול. מחקר חדש המופיע בכתב העת המדעי היוקרתי PNAS דוחה את התיאוריה לפיה קומפוזומים מסוגלים להיות חשופים לברירה טבעית. החוקרים ערכו סדרה ארוכה של סימולציות מחשב והגיעו למסקנה כי בשלב מסוים שתהליך גדילת אוכלוסית המולקולות הן מאבדות את כושרן להעביר מידע באופן אמין.

Vasas V, Szathmáry E & Santos M. 2010. Lack of evolvability in self-sustaining autocatalytic networks: A constraint on the metabolism-first path to the origin of life. PNAS. 10.1073/pnas.0912628107