Wednesday 9 July 2008

Capteeoooonnnn

השפה האנושית היא אחד התוצרים הקוגניטיביים המורכבים ביותר שניתן להעלות על הדעת. רבות כבר הושר, הולחן, דובב ונטען סביב השאלות מהי שפה, מה מייחד אותה וכיצד היא התפתחה (הן אונטוגנית והן אבולוציונית), בדגש על החרטטת החומסקיאנית הידועה. מחקר חדש המגיע אלינו מברזיות אוניברסיטת שיקגו טוען כי למוח האנושי יש דרך קבועה בה הוא מארגן רצף אירועים ודרך זו מתעלמת לחלוטין מקונבנציות של תחביר לשוני. כאשר אנו משוחחים ומעבירים מידע באמצעות השפה, התחביר של זו האחרונה מכתיב את האופן בו אנו בונים את רצף האירועים, דהיינו מתי מגיע נושא, מתי מגיע נשוא, לוואי ופועל. צוות החוקרים מעיר הרוחות יצא לבדוק רעיון מעניין: מה קורה לרצף האירועים כאשר נבדקים מונחים להשתמש במימיקה (שפת גוף ותנועות ידיים) במקום שפה. החוקרים בחנו ארבעים נבדקים: עשרה דוברי אנגלית, עשרה דוברי טורקית, עשרה דוברי מנדרין ועשרה דוברי ספרדית. לנבדקים הוצג סרטון וידאו קצר (אנשים חיים או אנימציה) ובו רצף פעולות. הנבדקים התבקשו לתאר את שראו הן מילולית והן באופן מחוותי. במאמר המופיע בכתב העת המדעי היוקרתי PNAS מדווחים החוקרים כי כל הנבדקים, דוברי שפות שונות, ללא יוצא מן הכלל, הציגו את אותו "תחביר סומטי" והתעלמו לחלוטין מכללי התחביר של שפת האם שלהם. בתחביר האנגלי, המנדריני והספרדי מופיע קודם כל הנושא, לאחריו הפועל ואז הנשוא, לדוגמא: אישה לוחצת על כף המנעול. בטורקית הסדר הוא נושא, נשוא, פועל, דהיינו אשה כף מנעול לוחצת. לעומת זאת, בתחביר הסומטי, כל הנבדקים עשו שימוש בתחביר הטורקי (SOV: subject-object-verb). ממצאים אלו מצטרפים לגוף העדויות שמקורו בשפות סימנים, שפות בהן SOV הוא התחביר הבסיסי. המקרה של שפות סימנים מעניין במיוחד, שכן שפות אלו חדשות מאד בהשוואה לשפות המילוליות אשר עברו כבר תהליכים ממושכים יחסית של שכלול והתפתחות.

מה הגליק הגדול? ובכן, בקרב פילוסופים לאחר המפנה הלשוני (ויטגנשטיין וצפונה), רווחת האמונה כי אין מחשבה ללא שפה. מכאן יוצא שהשפה אותה אנו מדברים מעצבת את האופן בו אנו חושבים. המחקר החדש מצביע על האפשרות שייתכן וטענה זו אינה נכונה באופן גורף.

Goldin-Meadow, S. et al. (2008). The natural order of events: how speakers of different languages represent events nonverbally. PNAS. 105: 9163-9168

whach u want boy? a cookie?

אכן צוק העיתים עלינו. שבוע שלם ללא פוסט על מוזיקה הוא עדות צועקת ומדממת לשממון המוזיקלי של השנה. כה מתאים שקיץ שחון ולח עד פקיעת גידים יאפיין את מחזור החודשים הדלוח מוזיקלית הזה. אם אינני טועה, לפי לוח השנה הסיני אנו בעיצומה של שנת החולדה...

סוס מופלא הם הרכב אוונט-פולק טרנסאטלנטי שחובק אלבום חדש בימים אלו. לא בדיוק נפלתי אז זה בהחלט כמה שלבים במעלה סולם בהשוואה להפרשות הפולק הניתזות עלינו בימים אלו מכל עבר. מרק רואן הוא ברנשיקו בלגי שמשלב אלקטרוניקת אייטיז עם טייפים, ספוקן וורד ופופ. יותר טעים משוקולד ובטח עדיף על פדופיליה. תום יורק חובר לולנטיין המקולל שלי בכדי ליצור EP ובו ארבע גרסאות לאותו שיר. פטריק קלהר עושה פופ נסיוני מאד במסגרת אי.פי. לא רע בכלל שיוצא בימים אלו ממש. עזאזל היקר יקחו אתכם עמוק לתוך האייטיז עם אלקטרו חסר פשרות. אלבום חדש הושק השבוע. בנג'מין וות'ריל הבריטי הוא חבר טוב של A hawk and a hacksaw. יתרה מזאת, הוא מכנה עצמו "הקליף ריצ'רד של הפולק". לא נראה לי שיש צורך שאוסיף מלל.

יש הומור ויש פשוט חוסר טעם. מוזיקה פופולרית תוצרת שבדיה אף פעם לא הוציאה אותי לחגיגות שמחה ספונטניות בככר העיר, אבל בין זה לבין מוזיקה שגורמת לי לשעוט לעבר האסלה הקרובה יש כמה רמות. את השיא שברה שבר הרכב הביבים hellsongs אשר בחר לבצע גרסאות כיסוי לאלבום המופת מספר החיה של בתולת הברזל. אם לא די בכך הם גוררים בבוץ קלאסיקות מטאל אחרות. עד כאן טוב ויפה, אבל הם עושים קאברים של פופ סכריני מתקתק. גם זה נניח יכול להיות שובה נפש, אבל הביצוע כה חסר דמיון, מסרס ועוקר כל דרייב שהיה במקור. לו אדי היה קורם עור וגידים הוא היה פושט את עורם של לבנבני העור הדוחים הללו פרונטו!