Saturday 26 April 2008

לא היו פה פעם יותר פוסטים על מוזיקה?

לפייר הפנגווין יש סיפור חיים שהיה יכול לשמש כעלילה לספר ילדים מצוין. פייר הוא פנגווין בן 25 שקם יום אחד ללא נוצותיו. אחרי שנים ארוכות בהן הוא השתכשך לו בהנאה במימי האקווריום של סן פרנסיסקו עם חבריו הטובים הוא הפסיק לטבול את בהונותיו במים. פייר האומלל נותר חסר נוצות ולכן חווית השחייה הפכה ללא נעימה עבורו. צוות הגן החליט לפתור את בעייתו של פייר ותפר לו חליפת ספורט-אלגנט מקצועית מנאופרים וכעת לא רק שפייר הוא ציפור ססגונית אלא גם שמח וטוב לבב עם חבריו באקווריום (גרמנית, אך התמונות מדברות בעד עצמן)

בתחילת פברואר גזר בית משפט בפלורידה שלוש שנות מאסר בפועל על ווסלי סנייפס. עצם הרעיון שבלייד יהיה מאחורי סוגר ובריח היה צריך להטיל אימה על השופט, אבל כנראה שמבחינתו סרט אקשן זה בן חור ולכן חיל ורעדה לא היו מנת חלקו בעת הפסיקה. סנייפס הואשם בעבירות פדרליות של העלמת מס (מהן הוא זוכה) והורשע לבסוף בשלושה סעיפים של אי-דיווח למס הכנסה. מסתבר שבשנת 2000 פגש הבריון ברנש בשם אדי ריין קאן העומד בראש תנועת מחאה המתנגדת לתשלום מסים. סנייפס השתכנע עמוקות מטיעוניו של הלז, הפנים את מסריו ובמשך כחמש שנים לא שילם מסים. סנגורו של סנייפס שכנע את חבר המושבעים כי מרשו היה תחת השפעתו ההרסנית של קאן ובכך הצליח להצילו מ-16 שנות מאסר. יחד עם זאת השורה התחתונה היא, שאחד מגדולי שחקני האקשן של כל הזמנים נכנס לכלא ממנו לא יבואו לחלצו במבצע מרהיב. סנייפס חתום על סרטים כמו אמנות המלחמה, איש הרס, נוסע 57 (וגם קדחת הג'ונגל האנטי-פעולתי), אבל כמובן שחותמו הוטבע בהיסטורית הקולנוע כאשר גילם את בלייד בטרילוגיית האקשן האימתנית. בכדי להוקיר תודה לפועלו של המאסטר ובתקווה שבכלא יעשו לו כבוד ולא יפילו סבונים, הא לכם שלושה שירים איכותיים, אחד מכל פרק בסדרת בלייד.

לאנשים עם מנת משכל גבוהה יש חוש קצב מפותח ויכולת מעקב זמן טובה, כך טוען מחקר שבדי חדש המתפרסם בגליון האחרון של כתב העת The Journal of Neuroscience. החוקרים נתנו לנבדקים לבצע משימת תזמון אוטומטית שגרתית בה הנבדק מתופף באצבעו לקצב מכני פשוט (ללא קשר למוזיקה). החוקרים מדווחים כי היכולת לשמור על דיוק (הם בדקו ברמות של מילישניות) בתיפוף לאורך זמן נמצא ביחס ישיר לאינטליגנציה של הנבדק כך שאותם נבדקו שהפגינו את הביצועים הגבוהים ביותר במשימות אינטליגנציה היו גם אלה ששמרו על הדיוק הגבוה ביותר במשימת הקצב. החוקרים משערים כי היכולת לשמור על קצב היא תכונה שימושית לפתרון משימות קוגניטיביות סבוכות, שכן פעילות עצבית מדויקת פועלת בטווחי הזמן הקצרצרים הללו. החוקרים מדווחים גם על קורלציה לכמות החומר הלבן באזור הנקרא right prefrontal lobe. בסך הכל המחקר החדש מספק עדויות לכך שאינטליגנציה תלויה בחלקה בארכיטקטורה העצבית של אזורי מוח ספציפיים.

Thursday 24 April 2008

מוחמד פאנק-סטאר

מסתבר שה-secret chiefs 3 גוררים אחריהם לא מעט אוהדים ברחבי העולם ועכשיו יש בחללשלי פורום המיועד לאסלאם-מטאל מרחבי העולם והוא עונה לשם Taqwacore, שם מטריה גם לסגנון כולו (שזה קצת מטופש כי יש פה הרבה סגנונות). בין הלהקות ניתן למצוא את קומינה (שאלבום הבכורה שלהם מצטט את הקנדים המתים), הצבע חזבאללה, הבוטוס המתים (הם אכן מפקיסטן!), אל ת'אוורה, ואת אל קאיינה (המוצלחים ביותר באוזניי). חלקם לוקחים את כל הסיפור עם מנות גדושות של הומור וחלקם לא בוחלים בהטפות פוליטיות. אם כבר בקטע המזרחי-רוק אז הנה עוד כמה: בורידים הם להקה גרמנית שמזכירה מאד את מסיבת התה הקנדים; (בשביל הדאחקות) זו להקת בלק מטאל גרועה מאד ממצרים ולקינוח דת' מטאל אלג'ירי

ואפרופו הצ'יפים הסודיים, טריי ספרואנס הוציא לפני שבוע אלבום חדש בצדיק ובו הוא עושה גרסאות צ'יפיות לקטעי מסדה של זורן. נחמד ותו לא

לסוניק יות' יוצא אלבום חדש שנקרא "אני מאשים את טד יוז" שהולך מאד לכיוון של ת'רסטון מור, דהיינו רק שני קטעים שכל אחד הוא לפחות 18דקות. השורשים משחררים חדש בסוף החודש.

Wednesday 23 April 2008

אפיגנטיקה

המהפכה הגנטית של המאה העשרים הצליחה לחדור לשיח היומיומי בצורה כה עמוקה עד כי הדיוטות (ולצערי גם אנשי מקצוע) משוכנעים כי תורשה וגנטיקה חד הם. המציאות, כמו תמיד בביולוגיה, מסובכת בהרבה ודנא אינו מנגנון ההורדה היחידי הפועל בטבע. אפיגנטיקה הוא השם שניתן לתיאור המכלולים התאיים מעל לרמת הדנא המעורבים בתהליכי הורשה. במשך שנים ארוכות העיסוק באפיגנטיקה היה מוקצה מחמת מיאוס ומדענים "מכובדים" מהמיינסטרים הגנטומולקולרי פתרו אותו בזלזול והאשימו את העוסקים בו בלמארקיזם (שוב מתוך בורות בתיאוריה הלמארקיאנית). החל משנות השמונים אפיגנטיקה החלה לצבור לאט לאט תאוצה, לא מתוך בחירה תיאורטית מודעת, אלא מתוך חוסר האונים של עולם הרפואה להתמודד עם סרטן. חוקרים מסוימים החלו לבחון השפעות שונות ומשונות על תהליכי חלוקת התא וגילו להפתעתם פעילות אפיגנטית. כיום אפיגנטיקה זוכה לעדנה, אבל עדיין הס מלהזכיר את מעורבותה בתהליכי הורשה.

שני מחקרים היישר מן המכבש שופכים אור חדש על הורשה אפיגנטית: האחד הוא מולקולרי והשני הוא מחקר אוכלוסיות.

המחקר הראשון, הרואה אור בכתב העת Current Biology, יצא לבדוק את המנגנון המולקולרי המאפשר הורשה אפיגנטית. קצת רקע: הדנא משמש כמצע לפעילותם של גורמי שכפול ושעתוק רבים מאד אשר אחראים על תרגום רצף הבסיסים לייצור חלבונים. ייצור חלבונים אינו תהליך שמתרחש כל הזמן, שכן גנים מסוימים נדרשים לפעילות מסוימת בזמנים ובמקומות שונים. כאשר הדנא אינו משוכפל הוא ארוז בתוך מכלול חלבוני הנקרא כרומטין הבנוי מתת-יחידות הנקראות היסטונים. האריזה הינה הכרחית, שכן הדנא הינו מולקולת ענק שאלמלא דחיסה ואחסון תהיה גדולה יותר מגרעין התא עצמו. התיאוריה הרווחת היא שרצף הבסיסים הוא שאחראי לאופן ולתזמון בו הדנא ישועתק. ממצאים אפיגנטיים מצביעים בבירור כי הסידור המרחבי של הדנא על גבי ההיסטונים משפיע גם הוא על זמינותו של הדנא לשעתוק. הכרומטין מחולק לשני חלקים, היום נתמקד בחלק הנקרא הטרוכרומטין והוא זה שדחוס בצורה המקסימלית ומונע ממכלול השעתוק גישה לכעשרה אחוזים מהדנא. ההטרוכרומטין משתחרר ומתרופף רק כאשר התא מתחלק במיטוזה. באופן מפתיע – שלא היה ברור עד היום – לאחר מיטוזה, כאשר מתקבלים שני תאי בת, הדנא בשני התאים נארז באופן דומה ויוצר הטרוכרומטין באותם מקומות. עולה השאלה כיצד התא החדש יודע (או זוכר) לדחוס את אותו מקום בדנא? זו בדיוק הדוגמא לרמת הורשה שמעבר לדנא: מעבר מידע מדור אחד לשני שלא דרך רצף הבסיסים.

המחקר החדש מבוסס על עבודה בשמרים, אורגניזם פשוט יחסית למחקר אפיגנטי, שכן הוא חף מהרבה פעילות אפיגנטית מורכבת יותר המאפיינת יצורים עילאיים יותר. עבודה קודמת על אותו מודל הראתה כי השינויים בהיסטונים מתווכים על ידי תהליך תאי הנקרא RNA interference (RNAi). רנא, בדומה לדנא, הוא רצף בסיסים, רק שהוא חד-גדילי ולכן מהווה מצע אידיאלי לתהליכי שעתוק. ב-RNAi מקטעי רנא קצרים מאד (לא יותר מ-25 בסיסים) נוצרים על בסיס מקטע דנא מסוים. אי לכך, הם יכולים להתחבר אך ורק לרצף המשלים של אותו מקטע. כאשר מקטעי רנא אלו מתחברים למקטע הם משתיקים אותו והופכים אותו לחסום בפני מנגנון השעתוק. אבל בהסבר הזה יש בעיה מאד בסיסית: איך הטרוכרומטין, אשר אמור להיות חסין מפני שעתוק, יכול לפתע לייצר מקטעי רנא המתאימים לדנא הדחוס בו? המחקר החדש מגלה כי ייצור הרנא הללו מתאפשר במהלך חלון זמן קצר מאד במהלך המיטוזה. באופן זה מתקבלת ספציפיות גבוהה מאד: לא רק שהתהליך מתרחש אך ורק בעת חלוקת התא, הרי שהוא מתרחש לפרק זמן קצר ביותר ועבור מקטעי דנא מוגדרים ביותר.

המאמר השני מתפרסם בכתב העת PloS Genetics והוא מבוסס על מחקר גנטי של כחמישים ברברים, חלקם נוודים במדבר, חלקים יושבי עיר וחלקם חקלאים הרריים. החוקרים נטלו בדיקות דם מהנבדקים והשוו ביטויי גנים בכדוריות דם לבנות מתוך כוונה לבדוק את ההשפעה של סביבות שונות על אוכלוסיות עם קרבה גנטית גבוהה על המערכת החיסונית. החוקרים מדווחים כי כשליש (!) מהגנים שנבדקו הראו רמות ביטוי שונות בקרב הנבדקים וזאת כתלות בסביבת המגורים של הנבדק. החוקרים בדקו את פעילותם של כל 23 אלף הגנים המתועדים כיום בבני אדם ומדווחים כי גם היתה שונות נמוכה מאד ברצף הגנטי של אותם גנים וגם כי הם איתרו גנים מסוימים אשר מושפעים בעליל מאורח חיים וסביבת מגורים. לדוגמא, הם מצאו שקבוצת גנים המעורבת בפעילות הנשימה זכו לביטוי מוגבר יותר בקרב הברברים העירוניים, וההסבר שלהם לממצא זה הוא שבעיר הם חשופים לרמות זיהום גבוהות יותר מעמיתיהם מחוץ לעיר. מכאן עולה, כי מטען גנטי כמעט זהה עדיין מייצר פנוטיפים (תכונות נראות לעין) שונים לחלוטין, וההסבר הסביר ביותר לכך הוא תנאי סביבה שונים.

Kloc, A. et al. 2008. RNA interference guides histone modification during the S phase of chromosomal replication. Current Biology. 18: 490-495

Idaghdour, Y. et al. 2008. A genomewide gene expression signature of environmental geography in leukocytes of Moroccan Amazighs. PloS Genetics. 4(4): e1000052

Monday 21 April 2008

זורן מיידה אבנים ועכבישים ברובוקופ

רק לפני שבועיים הוא היה פה והנה יוצא אלבום חדש לג'ון זורן. הפעם מדובר בשיתוף פעולה מיוחד ומענין עם לו ריד ולורי אנדרסון. זוהי הקלטה של הופעה חיה שהשלושה עשו בתחילת ינואר 2008 במאמץ להציל מועדון בשם The stone. שמיעה לא קלה אבל מי שבקטע ישמח מאד. (תמונות, פירוט)

אחד מאלבומי הסייק-פרוג הטובים ביותר של כל הזמנים זוכה להוצאה מחודשת נוספת ונותן לכם הזדמנות שאין לפספסה. ווב הבריטים שיחררו ב-1970 את האלבום I spider ובו פנינים נדירות של שלמות מוזיקלית (תודות לצוות בולאחס).

כל הפריק-פולק האופנתי של השנים האחרונות עושה לי שמות במערכת העיכול ואנשים כמו דבנדרה רק מוציאים שם רע לסוגה מוזיקלית עם היסטוריה מפוארת והישגים מוזיקליים לא מבוטלים. הנה להקה סקוטית שעושה פולק כמו שצריך ומתהדרת גם באלבום חדש.

אנטי ממשיכים במסע הארוך והמפרך של שינוי זהות והפעם הם מוציאים את החדש של ההרכב הגרמני רובוקופ קראוס. הלהקה אכן נטועה עמוק בשנות השמונים אבל מדי פעם זה גם מצליח לה קצת.