Friday 22 May 2009

The age of thievery

להקת גולגלות עושים רוק הכי בסיסי שיש טריו מבוסס בלוז והוקים פשוטים. לא רחוק ממקום מושבם של הפסים הלבנים, רק שברוב המקרים הם פשוט משמעותית טובים יותר. עוד חדשות טובות מאיטליה בדמותם של האב מרפי שעושים אקספרימנטל רחב יריעה ועתיר סוגות במיטב המסורת של שנות השמונים העליזות. בימים אלו יוצא אלבומם השליש יוהם נוסעים לגבותו במסע קטן בארה"ב של אמריקה. אלנה מנדוזה היא מלחינה ספרדיה משובחת שבמשובחות, עתירת חוש הומור שעושה רק טוב לאובר-אקדמיזציה של מוזיקה בת-זמננו.


Oh, happy days!!! בסוף יולי יכנסו גיישהנו למרתון אינטנסיבי באולפני קיצ'ה בכדי להקליט ולסיים את האלבום השני. אם הכל ילך כשורה, הרי שבעוד שכולם יעופו על חגיגות סיום העשור-שהלוואי-וימחק-מהזכרון-הקולקטיבי אני אתמוגג ואתענג על אלבום חדש דנדש שכל כולו איכות צרופה של ממש, לא כזו מבית היוצר של פיצ'פורק ושגריריה בכנען.


Crank High voltage הוא ללא ספק אחד מסרטי האקשן הכי מופרעים ומופרכים של כל הזמנים. סליז טהור עתיר ממון ואפקטים, עלילה שנשאבה מבארות עמוקות ביותר של הזיות כימיקליות תלושות מכל מציאות או הגיון מינימלי וקצב מסחרר שבשלב מסוים כבר גורם להיפרונטילציה גם בקרב המנוסים שבצופים. מאז Shoot em up לא היתה קומדית אקשן כזו אבל קראנק צולל למחוזות וולגריה שלא היו מביישים את אחרון בתי הבושת באוקראינה המתירים BDSM עם חיות משק. תוסיפו לזה פסקול משובח של פאטון וקיבלתם חוויה קולנועית נדירה, שלדאבוני תגיע לארץ (אם בכלל) רק בדץ ובדצה (בעוד שהצואה הצלולידית 12 סיבובים כבר נרכשה להפצה).


גנים

מחקר חדש המעטר את דפיו הצבעוניים של כתב העת PNAS מראה כי במהלך ההתפתחות של הפרט (אונטוגנזה) גנים יכולים לחבור זה לזה במטרה לבצע פונקציות חדשות. דהיינו, הקוד הגנטי אינו מערכת סגורה הרמטית שאין יוצא ואין נכנס, אלא מערכת דינמית אשר נמצאת באינטראקציה מתמדת עם עצמה ועם הסביבה ומשתנה בהתאם ללחצים המופעלים עליה. צוות חוקרים מאוניברסיטת אינדיאנה מדווח כי הוא למד ששני גנים עתיקים אשר חברו יחד (בתהליך אבולוציוני הנקרא קואופציה, או בשם מלא ויפה יותר – אקספטציה, exaptation) בכדי לייצר תכונה חדשה בקרב חיפושיות זבל מקורננות (את אותה קרן שהיא המקור לשמן). החוקרים בחנו את המין Onthophagus taurus ששוכן לו באיטליה ואת המין Onthophagus binodis המגיע מדרום אפריקה. בתפקידם המקורי שני הגנים מעורבים באופן אינטימי בתהליך ההתפתחות של חרקים בשלביהם השונים מגולם לבוגר. גנים אלו מתפקדים כגני בקרה ופעילותם מבקרת את פעילותם של גנים אחרים, לפעמים עד כמה אלפי גנים. החוקרים השתיקו רצפים קצרים בטכניקת iRNA בקרב גלמים של שני המינים ויצרו שלוש קבוצות שנבדלו זו מזו בביטוי הגני. והשוואת הרצפים הראתה כי המקטעים המקודדים לגנים הנחקרים היו כמעט זהים, דהיינו משומרים. לעומת זאת, המינים נבדלו זה מזה בסוג התאים בהם הגנים בוטאו ובתזמונו של ביטוי זה.

Moczek AP, Rose DJ. 2009. Differential recruitment of limb patterning genes during development and diversification of beetle horns. PNAS. 10.1073/pnas.0809668106


ראית לילה ואבולוציה

מחקר אמריקאי-ברזילאי חדש מראה איך שינוי גנטי קטן יכול להוביל לשינוי משמעותי במבנה המוח. שנים ארוכות ישנן תיאוריות אודות חשיבותו של התזמון בכל הנוגע לביטוי גנטי, כך שגן המבוטא ברקמה ספציפית בזמן מסוים בהתפתחות האורגניזם מוביל לתוצאה אחרת מזו שהיתה מתקבלת לו היה מבוטא אותו מקטע בדיוק בתזמון אחר (סטיבן גולד היה מחשובי מקדמי תיאוריה זו). במאמר המופיע בכתב העת המדעי היוקרתי PNAS מתארים החוקרים השוואה בין מבנה העין של שני קופים: קופי ינשוף ורזוסים. הרשתית של יונקים מכילה שני סוגי קולטני אור: חרוטים (cones) האחראים על ראית צבע בתנאי אור וקני עין (rods) האחראים על כך בתנאי חשכה. ריכוז גבוה יותר של קני עין מאפשר כמובן ראית לילה. החרוטים מתפתחים לרוב לפני קני העין אבל שניהם מתפתחים מאותו תא אב, כך שלשני המינים האופציה להיות יצור יום או יצור לילה. שני המינים התפצלו מאב משותף שהיה קוף יום לפני 15 מיליון שנים. על בסיס העקרון של אונטוגנזה משחזרת פילוגנזה (שינויים בעובר הם מעין צילום היסטורי של השינויים שעברו על המין במהלך האבולוציה) החוקרים השוו בין עוברים של שני מיני הקופים וגילו כי יותר חלוקות תא של אותו תא ראיה ראשוני מובילות לעליה בריכוז קני העין על חשבון ריכוז החרוטים ולעיניים גדולות יותר.

Dyer MA et al. 2009. Developmental sources of conservation and variation in the evolution of the primate eye. PNAS. 10.1073/pnas.0901484106


מיקום, מיקום ומיקום

שני מחקרים חדשים מראים כיצד תנאי סביבה יכולים לשנות את מאפייני השירה של ציפורי שיר. במאמר המופיע בכתב העת Current Biology טוענים חוקרים כי הבדלים בשירה של מיני זמירים שונים תלוים במיקום גיאוגרפי ותאני אקלים. החוקרים למדו כי מינים החשופים לתנאי מזג אוויר לא-יציבים מאופיינים ביכולות זמר ורון מפותחות יותר מאלו של מינים אחרים. תחת תנאי אקלים קשים קשה יותר להתרבות ולכן התחרות על האפשרות להזדווג קשה יותר. כשהתחרות קשה יותר המתחרים נדרשים להפגין כישורים יוצאי-דופן ולכן מינים אלו נהנים משירים מורכבים בהרבה מאלו של מינים הדרים בתנאי אקלים יציבים. היות ושירת ציפורים הינה אלמנט נלמד, הרי שיש מקום לשער כי לפנינו דוגמא נוספת לעקרון ההכבדה, כך שרק פרטים חזקים באמת מסוגלים לשיר את השירים המורכבים ביותר המחייבים הן השקעה אנרגטית והן טמפורלית ומגבירים את מידת חשיפתם לטורפים.

מאמר אחר, המופיע בכתב העת American Naturalist, השווה את מאפייני השירה של דרורים לבני-ציצית (white-crowned sparrow) השוכנים באוזרים שהצמחיה בהם השתנתה באופן דרמטי. החוקרים התמקדו באזורים במערב ארה"ב אשר לפני 35 שנים בוצעה בהם כריתת עצים נרחבת. שירת הציפורים מאותם איזורים הוקלטה לפני 35 שנה וכעת חוקרים מדיוק השוו בין הקלטות עבר אלו להקלטות של הציפורים הנמצאות באזורים אלו כיום. בימים אלו האוזרים הללו מאופיינים בצמחיה עבותה. החוקרים למדו כי בגין עיבוי הצמחיה שירת הציפורים צנחה בגובה ובמהירות שלה, בכדי שהיא תוכל להגיע למרחקים ארוכים יותר במעבה הצמחיה. המפתיע הוא שלפנינו אודות לשינוי אבולוציוני מהיר ביותר במאפייני התנהגות כה מרכזית בחיי הציפורים.

Botero CA et al. 2009. Climatic patterns predict the elaboration of song displays in mockingbirds. Current Biology. 10.1016/j.cub.2009.04.061

Derryberry E. 2009. Ecology shapes birdsong evolution: Variation in morphology and habitat explains variation in white-crowned sparrow song. American Naturalist. 10.1086/599298