Saturday 30 May 2009

את כל תחלואי החברה ניתן להפיל על חלב חמוץ

מה זה זה? מלכודות ונציאניות שר? היתכן, האם זה אמיתי? בכל מקרה, האדון ארון פאנק עושה לראשונה בחייו מוזיקה שתואמת את שם משפחתו: לא ברייקור, אלא מעין האוס נעים. אל חשש, בשאר האי.פי הוא משתגע בפעם המי-יודע-כמה. נעומי שלטון מופיעה כבר ארבעים שנה, אבל רק עכשיו יוצא אלבום הבכורה שלה. במיטב מסורת הבלוז/גוספל וכיאה לאשה בגילה המופלג, הקול שלה מזכיר בעיקר גבר שתוי, אבל כך צריך להגיש גוספל, לא? חוץ מזה מצב המוזיקה מאז הפוסט האחרון היה בקאנטים, מה שמשאיר לכם יותר זמן לשוב ולחרוש את להקת הגולגלות מהפוסט הקודם.


חיידקים סופרים?

למרות שחרקים כן סופרים, אל חשש: חיידקים עדיין לא. לפחות לא ביודעין. חוקרים מאוניברסיטת בוסטון פיתחו שיטה המשתמשת בגנום הבקטריאלי בתור מתג חשמלי לאפליקציות ביולוגיות רבות. ביולוגיה סינתטית מנסה להנדס מערכות ביולוגיות לתועלת אנושית. אחת הבעיות העומדות בפני המהנדסים היא הצורך במניה של אירועים דיסקרטיים, צורך העולה מהדרישה לשליטה במערכת המהונדסת. גנום בקטיראלי הוא אחד מהוקטורים הנפוצים ביותר בשימושים פרמקולוגיים ותרופות רבות מבוססות על שילוב של מקטעים מגנום חיידקי. כמובן, שמהנדסים של מערכות ביולוגיות זרות רוצים לשלוט על החיידק הזר המוכנס לגוף. שיטה אחת לעשות זאת היא לגרום למערכת הזו להשמיד את עצמה לאחר השלמת X מחזורי פעולה. שיטה אחרת היא לקצוב בזמן את אורך חיי המערכת. שתי השיטות מבוססות אבל על מנייה – של יחידות זמן או של פעולות. במאמר המופיע בכתב העת המדעי היוקרתי Science מתארים החוקרים כיצד הם בנו שני סוגים של רצפי דנא שהושתלו בתוך הגנום הבקטריאלי. הסוג הראשון נקרא RTC והוא מאפשר מניה על ידי התחלת ועצירת תהליכי שעתוק ותרגום (התהליכים בהם המידע האגור בדנא מתורגם ליצירת חלבונים) של גנים ספציפיים בתגובה להתרחשותו של אירוע כלשהו (למשל עלייה בריכוזיו של רעלן מסוים). המערכת RTC הפסקת השעתוק השלישית גוררת שעתוק ותרגום של גן המקודד לייצור של חלבון זרחני אותו ניתן לראות בעין. המערכת השניה נקראת DIC ובה החשיפה הראשונה לאירוע הרצוי (הרעלן לדוג') גורמת לייצורו של חלבון אשר תפקידו הוא לגזור את מקטע הדנא המקודד לייצורו שלו, להפוך את כיוונו (בתהליך קריאת הדנא יש חשיבות מכרעת לכיוון הקריאה) ולהשתילו מחדש כך שכעת לא ניתן יהיה לייצר ממנו חלבון יותר. תהליך זה מותיר מעין אבן דרך על גבי הדנא, כך שכל אירוע שכזה מובחן על ידי מכלול השעתוק והתרגום. לאחר שלושה אירועים כאלו החלבון הזרחני מיוצר. מערכת ה-RTC מהירה יותר

מה שיש לפנינו הוא למעשה מתג דנא שהקלט שלו הוא כל דבר שהחיידק מסוגל לחוש ולהגיב אליו והפלט שלו הוא דו-שלבי: בשלב הראשון נצברים אירועים באופן אורדינלי ובסוף התהליך מיוצר חלבון זרחני המעיד על השלמת מחזור. מגוון השימושים לטכניקה בסיסית זו הוא אינסופי והיא עשויה להיות פלטפורמה מהפכנית שתפרוץ דרך לשלל יישומים שבלתי ניתן אפילו לשער מה אלו יהיו.

Friedland AE et al. 2009. Synthetic gene networks that count. Science. 324 (5931): 1199-1202

מי שרוצה עוד מדע, מוזמן לכנס Transformations of Lamarckism: 200 Years to the Philosophie Zoologique - An International Colloquium. הכנס בן ארבעה ימים (שניים באוניברסיטת תל אביב ושניים במכון ון-ליר בירושלים) ויערך בין ה-7 ל-10 ביוני. תוכלו ללמוד שם אודות אפיגנטיקה, תיאוריות אבולוציה עדכניות וחדשניות ועוד מיני דברים מעניינים. אם תחפשו טוב תוכלו אפילו לשמוע הרצאה שלי. הנה התוכניה ב-PDF


ביום שני הקרוב, הראשון ביוני, בשעה 22:00 באוזנבר, the aprons תתנה הופעת בכורה לאלבום החדש. כל השירים ינוגנו על עיבודיהם החדשים. על הקלידים יצטרף המפיק דני אבר-ברזל.

ביום חמישי של אותו שבוע, גיישה נו יעלו ב-22:00 בסאבליים.