Wednesday 5 August 2009

שק"ש אחים

מעטפת קטיפה לאוזנים, ועוד בחודשי הקיץ! סופסוף קצת הארדקור ראוי לשמו: לב של פחדן ופולסום נותנים קצת בראש בשנה כה ישנונית שאפילו מטאל נורמלי לא בנמצא. לא מדובר בהארדקור קלאסי אבל גם לא בפוסט-הארדקור. רחוק מהאיכויות של שנה שעברה, אבל צעד בכיוון הנכון.



אמנדה בלנק מחקה ללא כל בושה את פיצ'ז, אבל מה לעשות שזה מדי פעם עובד טוב? היא גם מצליחה לשכנע אנשים שהיא עושה חיפחופ ולא אלקטרו. אפילו המשת"פים שלה באלבום החדש מגיעים כולם מהאלקטרו. אבל למה להסתפק בזה: היא אפילו מחקה את אנג'אלי! רציתי לשים שיר אחר, אבל זה מה שהיה:



מחקר אמריקאי חדש יצא לבדוק האם לתחום הלימוד באוניברסיטה יש השפעה על מידת הדתיות. מסתבר שסטודנטים בפקולטות למדעי החברה או מדעי המדינה הופכים לפחות דתיים במהלך תקופת לימודיהם, אלו הלומדים חינוך הופכים לאדוקים יותר באמונתם הדתית בעוד שתלמידי מדעים מדויקים ומדעי החיים אינם מושפעים במהלך תקופת לימודיהם. צוות החוקרים מאוניברסיטת מישיגן בחן נתונים מקרב כ-26 אלף בוגרי תיכון שנעקבו במשך שש שנים עד שנכנסו למכללה או אוניברסיטה. מידת הדתיות נאמדה על ידי שאלון בו התבקשו הנבדקים לציין באיזו תדירות הם פוקדים בתי תפילה או טקסים דתיים, ומהי חשיבותה של הדת בחייהם ובמדינה בכלל. החוקרים השתמשו בסטודנטים למנהל עסקים בתור נקודת הייחוס שלהם היות והם הניחו כי הם מייצגים מקצוע נייטרלי לחלוטין מבחינת העדפה דתית (מענין מה מקס וובר היה חושב על החלטה כזו...). מדווחים כי חינוך הינו מקצוע מועדף בעיני דתיים שרק הולכים ומתחזקים בתקופת הכשרתם (זה מסביר מדוע יש יותר ויותר מדינות בארה"ב שלא מוכנות ללמד את תורת האבולוציה בבתי הספר). החוקרים טוענים כי באוניברסיטה פוגשים סטודנטים שלוש אסכולות שונות: מדע, האמונה בהתפתחות (קשה לתרגם belief in progress...) ופוסטמודרניזם (שהוגדר כאן כאמונה שהכל יחסי). על סמך חלוקה (בעייתי יש לומר) של העולם האקדמי, הגיעו החוקרים למסקנה כי פוסטמודרניזם – ולא מדע - הוא הקריפטונייט של האמונה הדתית (ולא צריך את המחקר בשביל זה: כמה מגדולי המדענים בהיסטוריה היו דתיים להפליא). החוקרים אף טוענים כי ההסבר לכך הוא שלממסד הדתי היו 150 שנה בכדי לארגן טיעון נגד לאבולוציה (אבל אבולוציה היא רק אספקט אחד של המדע - מה עם השאר?) ואילו הפוסטמודרניזם הוא פשוט חדש מדי והדת טרם מצאה את הדרך היעילה להתמודד איתה. נו.... עדיף היה לו היו החוקרים מספקים לנו עובדות ושומרים לעצמם את הפרשנות.

Kimball MS et al. 2009. Empirics on the origins of preferences: the case of college major and religiosity. National Bureau of Economic Research working paper no. 15182, issued in July 2009

2 comments:

  1. מה בעצם אתה לומד/עושה?
    הרפרנסים האלו לביולוגיה, סוציולוגיה ומדע נשמעים מאוד אינטרדיצסיפלינאריים...

    ReplyDelete
  2. שאלה טובה היא מה עוזה עושה... ניתן לומר בוודאות שהיא מזדקנת בכבוד ומשמיעה קולה בגאון לעת זיקנה.

    ReplyDelete