Sunday 10 August 2008

אנא אנשים, רק לא מופז!

למלך הברייקור בונג-רא יש אלבום חדש. יד ארוגה, הלא הוא סולנה של 16 כוחות סוס, מוציא אלבום חדש ולא שונה מהקודמים, כך שמי שאהב אותו קודם לא יתאכזב הפעם. אמון טובין ממשיך בהוצאות האינטרנטיות בלבד שלו והפעם מדובר באיפי החוגג את אמנות הפחלוץ. או'מוות הניו-יורקים מוציאים אלבום נוסף של קאנטרי פסיכוטי. את האלבומים הקודמים של נערות הסוגריים לא חיבבתי אולם עושה רושם כי המעבר לטומלאב מביא עימו רוח חדשה והאלבום החדש מציע שילוב של פופ הבארוק המוכר שלהם יחד עם נגיעות קברט ווודוויל בתזמור עשיר. מחבט איטי הם צמד בריטי שנשען על כישוריו הווקאליים בכדי לשווק את סחורת הפופ שלהם. חיות זהובות הם הרכב סייק פולק אמריקאי לא מזיק בכלל, בהתחשב בסחי המאפיין את הפריק-פולק שסביבם. עוד חדש השנה לטור של דורוטי, הפעם מוזיקה שהם כתבו למחזה מ-2003 האמת: פקקט.

בתזמון מעולה מתפרסם מחקר חדש שכדאי שמופזיקו יעיין בו. שני חוקרים (האחד אמריקאי והשני בלגי) טוענים כי כאשר מועמד למנהיגות מנסה להציג עמדות מתונות הוא למעשה יורה לעצמו ברגל, שכן מצביעים מעדיפים עמדות ברורות, גם אם אלו קיצוניות. ההגיון מאחורי בחירה שכזו, טוענים החוקרים, הוא שהמועמד מציג מחויבות אידיאולוגית איתנה. בהתייחסם למצב הנוכחי בארה"ב, אומרים החוקרים כי לרפובליקאים יש יתרון היות והם מציגים עמדות נחרצות בנושאי בטחון וכלכלה ואם הדמוקרטים רוצים לנצח בנובמבר, עליהם לפתח עמוד שדרה. במאמר המופיע בכתב העת The economic journal מראים החוקרים כי מצביעים אשר אינם משוכנעים מהי מדיניותו של מועמד מחפשים אחר אינדיקציות למהימנות ואמינות כתחליף. בניגוד לתיאורית המצביע החציוני, לפיה מצביעים בעלי-ידע עושים שימוש בידע זה בכדי לבחור במועמד עם אידיאולוגיה דומה לזו שלהם (ואז האסטרטגיה העדיפה למועמדים היא לכוון למרכז, שם נמצאים רוב האנשים), המחקר החדש מניח כי למצביע הממוצע אין מידע שלם אודות המועמדים ואת החלל שנוצר בגין העדר מידע רלבנטי אודות מצע ואופי המצביע הממוצע ימלא בעזרת מערכת של פיסות מידע בעזרתן הוא ינסה להבין איזה מועמד עדיף על פני המועמדים האחרים. פיסות מידע אלו יהיו פריפריאליות למצע עצמו ויהיו פסיכולוגיות בעיקרן. צמד החוקרים כותב כי במטרה לשכנע קולות צפים הגיוני יותר להציג עמדה ברורה וחד-משמעית על פני מסר עמום ודו-משמעי. הבעיה עם המחקר היא שהיא מניחה כי הבוחר מפעיל מערכת של שיקולים רציונליים ולא רגשיים. כידוע לכולנו, המקרה הישראלי רחוק מאד מלהיות מאופין בעודף הגיון ושקילות דעת.

כעת נותר לראות האם גם בישראל נתנהג כבלגים ואמריקאים או שמא חסר-החוליות מופז אכן יחמיר את המצב העגום גם כך ויבחר לראשות הממשלה.

Carrillo JD, Castanheira M (2008). Information and strategic political polarization. The Economic Journal. 118 (530): 845-874

No comments:

Post a Comment