Friday 3 July 2009

גם לפרוקי רגליים יש זכויות

יש למה לצפות בקולנוע בתחילת העשור הבא: מחווה יפנית לחנה בבלי, שיר הלל להלכות נימוסים בריטיות וקידה למסורת הגיישה היפנית, סיפורן הרגיש והעדין של קבוצת גיישות המחפשות את מקומן בעולם טכנולוגי קר ומנוכר המועבר דרך פריזמת המינימליזם אירופאי במיטב המסורת של ג'יימס אייבורי. אם הטריילר לא יגרום לכם לרוץ לקולנוע אתם פשוט בהמות משא חסרות רגש (ותודה לאוריש).


לאור התיעוב הרב המבעבע בקרבי למוזיקה של ימינו אנו, אולי הגיע הזמן לפנות את הבמה למבקרי תרבות אמינים, מיומנים ובעלי טעם של ממש? תעלנה ותבואנה... היונים! חוקרים יפנים (כמה מפתיע) מדווחים בכתב העת Animal Cognition, כי ניתן להפוך יונים למבקרות אמנות עם טעם ספציפי. זה לא בדיוק נכון, כי מה שהחוקרים עשו הוא למעשה להפוך את היונים למעין רובוטים אורגניים שטעם אנושי הוטבע בתוכן. הבסיס לכל המהלך הוא יכולת של הציפורים להשתמש במדדים פיזיקליים של צבע ודפוס מרחבי בכדי לבסס עליהן "שיפוט" איכותני המבוסס על אילוף. כידוע, ליופי אין ממש הגדרה פיזיקלית. רבים וטובים יהללו את חשיבותו של חתך הזהב ושל עקרונות סימטריה בסיסיים ואף ימצאו לכך תימוכין אבולוציוניים, אבל לכולם ברור שמדובר בקשקשת מגובבת ברוטב מוסף גלריה. כל בנאדם מגבש לעצמו רעיון מופשט של אסתטיקה, תהליך שבאופן ברור מושפע לא רק מהכרחים ביולוגיים אלא – ובעיקר – ממציאות חברתית. מה שהחוקרים היפנים עשו הוא ללמד את היונים מהו הוא בעיניהם גירוי ויזואלי אסתטי ומהו גירוי ויזואלי מכוער. דהיינו, השאלה המעניינת כאן היא האם ניתן ללמד ציפור קונספט נטול קונטקסט אקולוגי, קונספט "מיובא" ולעשות זאת באופן אמיתי, ולא רק התנייתי. החוקרים ביקשו מזאטוטים בני עשר לצייר מה שבא להם ומידת האסתטיקה של ציורים אלו "הוערכה" על ידי המורה לאמנות של אותם ילדים ועוד כמה מבוגרים. הציורים הוגדרו טובים כאשר ניתן היה להבחין בבירור מה קורה בהם. תמונות אלו הוצגו על גבי מסך מחשב לציפורי מרוץ (כן – יש דבר כזה ביפן). השלב הראשון באילוף היה פשוט ובו יונים תורגלו לבחור את הציורים הטובים על סמך תגמול מזון בסיסי. בשלב הבא היונים נחשפו לתמהיל ציורים טובים ורעים כולל תמונות חדשות, כאלו שהיונים לא נחשפו אליהם בשלב הראשון של האילוף. החוקרים מדווחים כי היונים המשיכו להעדיף ציורים טובים גם במקרה של הגירויים החדשים. בשלב הבא החוקרים הקטינו את ממדי תצוגת הציורים והיונים המשיכו לשמור על רמת ביצוע גבוהה. אולם, כאשר החוקרים הציגו את הציורים בגווני אפור בלבד היונים לא הראו כל העדפה, מה שמעיד בפני החוקרים כי צבע הוא אחד המדדים המשמש את היונים בתהליך השיפוט שלהן. ממצאים דומים התקבלו גם כאשר החוקרים שינו את הציורים כך שקווי המתאר שלהם השתנו והתצוגה המרחבית השתנתה. בניסוי נוסף גילו החוקרים כי גם ממרקם השפעה על ביצועי היונים. כעת רק נותר להראות ליונים את ציור הפילים המפורסמים מאסיה, למסור לפילים את חוות הדעת הביקורתית של בעלי הכנף, לקחת צעד אחור ולהתבונן במלחמת המינים העקובה מדם שתפרוץ.

Watanabe S. 2009). Pigeons can discriminate between ‘good’ and ‘bad’ paintings by children. Animal Cognition. 10.1007/s10071-009-0246-8

No comments:

Post a Comment